VECKANS VISDOM

publicerat i VECKANS VISDOM;
VILL DU HA SÄLLSKAP FÅR DU SKÄRPA DIG
 
Ulf Lundell - författare, musiker, konstnär, betraktare
Klokt (som det mesta ur hans mun) sagt av Uffe i en intervju med Stina Dabrowski det år han fyllde 50, några dar sen alltså. Ingen större poesi i det, men ändå, huvudet på spiken. Då som nu.
Ska du ha damsällskap får du anpassa dig. Vill du ha herrsällskap likaså. Du får tämja ditt ego, ta tillbaka lite av dej själv ta hänsyn till en medmänniska, din alldeles speciella medmänniska.
Dessutom ska du visa förståelse, tolerans, offra dig och ta ansvar. För dej, din partner och familj. Men i förlängningen även för andra nära och kära, vänner, kollegor, grannar....medvandrare i allra största allmänhet.
Nä men usch, det låter jobbigt!
Sant! Och än jobbigare idag än vad det gjorde när ovanstående citat uttalades.
Många, de flesta vill jag påstå, av gårdagens och dagens generation har varken lust, ork eller fostran att "skärpa sig".
Behövs inte!
Behöver ingen!
Klarar mig själv!
Går min väg!
Kör mitt race!
 
I många år har våra (?) barn lärts upp att alltid ifrågasätta, med vetskapen om, att ett barns/ungdoms röst är lika mycket värt som en utbildad, erfaren vuxens.
Inte undra på att lärare ska fostra ungarna i skolan!
Inte undra på att det råder anarki i trafiken!
Inte undra på att alla vill tjäna pengar på allt!
Inte undra på att solidaritet är ett ord som ingen känner till!
 
Vill du ha sällskap får du skärpa dig!

Klart du kan välja att inte ha sällskap.
Brukar gå alldeles utmärkt.
Tills den dagen kommer då.......
...du kanske blir lämnad av din partner.
...du kanske blir svårt sjuk.
...du kanske blir arbetslös.
...du kanske drabbas av all världens olycka samtidigt.
Då kanske det hade varit läge att skärpa sig, lite då och då i alla fall.
 
Att dagens kloka ord kommer från en självutnämnd ensamvarg, vars liv har sett både ljusa och mörka perioder, gör det egentligen än mer anmärkningsvärt.
Beaktansvärt.
 
Jo, jag vet att det kostar på.
Ibland kanske rent av mer än det smakar.
Men här kan man ju välja lite i alla fall.
Jag måste ju inte ingå i alla möjliga sociala sammanhang.
Jag kan även välja mina strider, de situationer jag inte vill skärpa mig i. Situationer där jag kanske inte ska skärpa mig, för att inte förlora mig själv, mitt ansikte, min integritet och min självaktning.
 
Livet är en kompromiss sade alltid en kompis jag hade för många år sen. Oftast när vi diskuterade livets djupa frågor och sökte svar och sanningar på det som pågick med, i och omkring oss, slutade det med att han sade,
Livet är en kompromiss! Ibland får man helt enkelt skärpa sig, antingen man vill eller inte!
 
Men jag blir ändå inte kvitt mina farhågor för hur det ska gå med gårdagens och dagens generation och den värld vi har till låns. Kanske, kanske är det så illa, att vi närmar oss det eviga (bittra?) slutet.
 
Whatever!
Här & nu!
Skärpning!
 
Lite sällskap är allt gott att ha.....
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Åke:

Jag har tagit fasta på Uffes ord: Vill du ha din frihet får du ta den :)

2:a kommentar, skriven , av christian:

Härligt Åke.... :)

Kommentera inlägget här :