UR EN LÄRARES VARDAG part fortyone

publicerat i UR EN LÄRARES VARDAG;
 
EN LÄRARE

kan
göra skillnad
 
bör
göra skillnad
 
lämnar
alltid
avtryck
 
oavsett
 
det kan
faktiskt betyda oerhört mycket
för en ung människa att få möta
 
EN LÄRARE
 
det kan
hjälpa en ung människa att
utveckla
allehanda spännande intressen
 
det kan
hjälpa en ung människa att
fördjupa
sina kunskaper inom allehanda områden
 
det kan inspirera en ung människa
att
rent av
blir intresserad av
allehanda skolämnen
 
det kan
locka fram färdigheter
den unga människan inte visste
att den hade
 
det kan
öppna upp ögonen för lärdomar
den har nytta & glädje av
hela livet
 
 
det kan
i värsta fall
vara
den
enda
vuxna personen som
bryr sig
 
som
 
låter den unga människan
vara den den är
 
som
 
låter den unga människan
känna att den är unik
 
som
 
låter den unga människan
göra fel och lära av dem
 
som
 
låter den unga människan
lära sig gränser & konsekvenser
 
som
 
låter den unga människan
känna trygghet & värme
 
som
 
låter den unga människan
rent av
känna sig
älskad

nu kanske mången undrar:
får man betalt för det?
ja alltså, man får ju inget extra tillägg
 det är inget som uttalat ingår i några lönekriterier
säkert inget som berättigar till löneförhöjning heller
 
men
det finns där
det
m å s t e
inte vara så
 
dat
k a n
vara så
 
det
b ö r
(???)
vara så
 
 
alla minns vi med säkerhet vissa lärare
vi kommer kanske ihåg att de var
stränga
mesiga
töntiga
tråkiga
roliga
kunniga
 
kanske vi minns nån lärare
som betytt det där lilla extra för oss
som vi hade förtroende för
som trodde på oss
ledde oss
puffade oss
tröstade oss
f ö r s t o d
oss
tyckte
om
oss
älskade
(???)
oss
 
 
själv minns jag allehanda lärare
 
den cyniske, elake
matteläraren
som inte tålde mig
(av än idag outgrundlig anledning)
och gjorde skollivet till ett
helvete för mig så gott han kunde
genom att håna, trakassera och blamera mig inför hela klassen
att han dessutom var totalt opedagogisk vad gäller själva matten
gjorde att allt mitt intresse för ämnet försvann
där & då med honom
på grund av honom
 
 
den där musiklärarinnan på mellanstadiet
som tyckte att jag skulle gå på musikinternat
för jag var så utomordentligt musikalisk
(det blev aldrig så, tyvärr, hade inte den trygga och
stöttande familjebakgrunden som kunde möjliggjort detta)
men intresset, fascinationen för musik
har alltid funnits sen dess
 
 
den där läraren i engelska som var så didaktiskt skicklig
 
 
pedagogisk uppfinningsrik och entusiasmerande
att jag valde engelska som ett av två huvudämnen
i de senare årskurserna på gymnasiet i tyskland
och än idag fascineras av språk
 
den där lärarinnan vi hade i tyska nåt år
som gav mig högsta betyg med stjärna
för en recitation jag gjorde
som vi innan hade hört på skiva
(föregångare till kassett, föregångare till cd)
där hon tyckte jag var bättre än en av
tysklands mest kända skådespelare
ett ögonblick jag aldrig glömmer
ett av de absolut bästa skolminnen
om inte
d e t    b ä s t a
 
 
 
nu blev jag varken musiker eller skådespelare
fast det var ju inte lärarnas fel
däremot såg de
 
m i n a
talanger
 
m i n a
färdigheter

m i n
personlighet
 
 
m i g
 

 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ida:

Det är bra att det finns lärare, jag gillar faktiskt en lärare mer än andra.

2:a kommentar, skriven , av Åke:

Jag tycks se/tolkar att du är en bra lärare.

3:e kommentar, skriven , av christian:

Ida:
KUL att höra! Säg det gärna till honom/henne!!!
Åke:
Det var snällt av dej..... :)

4:e kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Oh, ja, visst minns man dom alla. Alla dom jag gillade var stränga och hade bra ordning på oss😉

5:e kommentar, skriven , av christian:

Jessica: Det är många som tycker så, konstigt (?) nog...

Kommentera inlägget här :