DAGENS THEO

publicerat i
D A G E N S   T H E O
22/5-2015
 
"Jo nu vet jag, vi kör lite morot"
 
 
Nu var det ett tag sen jag kunde meddela några ord av "visdom" från "The Big T". Klokheter av vilket slag de än må vara växer ju inte på trän. Och inte heller i tomåringars hjärnor, åtminstone inte all the time.
Mannen (?) på bilden må vara förlåten, mycket att stå i så här på sluttampen, några få veckor kvar till betyg, avslutning av grundskolan och sommarlov.
Tog mig friheten att påpeka detta för honom, naturligtvis i all tänkbar ödmjukhet, man vill ju inte stöta sig med sin bästa källa. Och han är väl medveten om fadäsen själv, inget snack, jag kunde med ens se: han var aningen frustrerad  och de små grå sattes i rörelse omedelbart. Inte vill han väl göra sin älsklingslärare (?) besviken, man vill väl leverera!
Snart kom det också fram några förslag, typ:
 
"Jo, nu vet jag, vi kör lite morot."
"...?..."
"Lite tips sådär..."
"...?..."
"Lite recept."
"Recept?! På morot?! Finns väl inte mycket att komma med där....."
"Joooo, grillad, friterad......"
"Nja, det är väl kanske lite fattigt."
"Men lite husmorstips då....."
"Husmor......du är väl ingen husmor...."
"Städa inte toaletten med diskborsten...ta lite citron...."
"Du ska ju komma med klokheter och visdomsord, det var ju det som var poängen!"
 
Nu såg jag hur pressen på honom ökade och man ska i regel aldrig pressa en tomåring. Så jag sa bara att han får fundera lite och återkomma senare. Senare var ganska snart och då föreslog han att vi skulle köra en tysk variant av min bloggrubrik "English For Beginners". Självklart hade han direkt några förslag på "akut värdefulla" tyska ord/glosor som, enligt hans åsikt, är av allmänt intresse och till allmän nytta.
Nåväl, i brist på annat och för att inte såra killens självförtroende och självkänsla så där alldeles, får jag väl köra på den idén så länge.
 
Så här kommer då första delen av kursen
"Akut Värdefulla Tyska Glosor"
 
Meerschweinchen     -     marsvin
          Hoppelpoppel     -     pyttipanna
            Schildkröte        -     sköldpadda
 
P.S.
Skulle kursen väcka anstöt kommer administratören ovillkorligen
 att stoppa fortsatt publicering, i annat fall "jawoll".
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :