DET SOCIALA ARVET: DU HAR EN STRIMMA AV GULD INOM DIG

publicerat i DAGENS;
DU HAR BARA INGEN ANING OM HUR DU SKA ANVÄNDA DEN
(citat ur "Beckomberga - ode till min familj" av Sara Stridsberg)
kan inte släppa det här med
"sociala arvet"
så jag fortsätter väl ett varv till
 
skrev ju häromdagen att det sociala arvet
väger tungt
väldigt tungt
allt för tungt
 
förstår inte hur det är möjligt att barn kan få diverse diagnoser
mig veterligen är adhd, asperger och allt vad det heter inte ärftligt
 
a l l t s å
 
borde man väl kanske lägga ner lite tid
(behövs inte mycket tid för ett "tränat öga" att läsa av)
och ta sig en titt på det sociala omfältet alla dessa barn lever i
 
alla pedagoger, lärare, förståsigpåare födda senare än 70-talet
göra sig inga besvär att hetsa upp sig
ni vet helt enkelt inte bättre ty ni är uppväxta i
"diagnosernas glada tidsålder"
själv har jag haft att göra med ofantligt många barn med diagnos
och det som slagit mig med rejäl häpnad är att det inte sällan handlar om
syskon
! ? !
 
a l l t s å
 
h u r
 
är det möjligt
? ! ?
 
jo, det är möjligt för att ingen reflekterar över
alternativt
ingen vågar se de uppenbara orsakerna bakom
 
a l l t s å
 
tre syskon
den första börjar skolan
det blir problem
 
d i a g n o s
 
sen kommer första syskonet till skolan
samma problem
 
d i a g n o s
 
sen kommer det tredje syskonet till skolan
samma problem
 
d i a g n o s
 ingen slump
kan försäkra att både jag och hustrun som jobbat inom barnomsorgen i över 30 år
har sett det många gånger genom åren
 
 
a l l t s å
 
"det sociala arvet"
väger tungt
väldigt tungt
allt för tungt
 
 
så är det bara
 
ingen protest
och nu är det dags att återkomma till det inledande citatet
 
"DU HAR EN STRIMMA AV GULD INOM DIG
DU HAR BARA INGEN ANING OM HUR DU SKA ANVÄNDA DEN"
 
det är väl mest det som gör mig så sorgsen
att i varje liten människas liv finns det så mycket
vackert & fint
ingen föds ond
(fastän det även finns de som tycker det är sant)
 varje nytt människoliv har "en strimma av guld" inom sig
 
det där som gör varje människa unik
det där som varje barn ska utveckla
det där som alla barn måste få möjlighet att upptäcka
vila i
leva ut
 
såsom
en speciell talang
trygghet
omsorg
kärlek
 
förmågan att
göra gott
vara god
fungera i världen
 
alla barn har rätt att få upptäcka
"guldet"
inom sig
 övrigt:
nu är jag minsann ute och cyklar igen
 
 
 
P U S S 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Det var fint, en strimma av guld, då får vi lära oss hur vi hittar och använder den.

2:a kommentar, skriven , av christian:

Jessica:
Jajamen, det ska vi!

Kommentera inlägget här :