VI HAR FÖRLORAT LANDET del 2

publicerat i DAGENS;
nedanstående inlägg skrev jag för ett och ett halvt år sedan
mycket har hänt sen dess
mord
våldtäkter
överfall
misshandel
rån
terrorattentat
säkerligen inte alla brott utförda av så kallade
nyanlända
men det är inte heller det som är poängen 
utan poängen är den 
att
vårt land har blivit en allt mer otrygg plats att vistas på
 nu har jag varken 
lust
tid
ork
att ägna mig åt en längre analys
varför
det kräver en kraftsamling av större mått
vilken jag just nu i denna stund
inte mäktar med
orka......
(men säkerligen vid tillfälle återkommer till)
 
jag konstaterar bara fakta
så här är det
helt enkelt
f.d. arbetskamrater blir nedslagna mitt på dan
en f.d. arbetskamrats son
överfallen
kidnappad
rånad
(ovanstående gärningsmän var av utländsk härkomst vilket offren vittnat om,
oavsett om ni nu behaga höra det eller ej)
t.o.m.
bästa makan vågar inte gå ut för en promenad i närliggande skogsområde
längre
p.g.a.
en känsla som breder ut sig mer och mer i vårt
fordomdags ganska lugna och beskedliga land
känslan av
o b e h a g
o r o
r ä d s l a
 och då kan man ju ställa sig frågan
är det så här vi vill ha det
?
vad har våra äldre som byggt landet gjort för att förtjäna detta
?
är det rimligt att vanliga normala människors vardag
överskuggas av 
o b e h a g
o r o
r ä d s l a
?
naturligtvis svarar vi alla ett rungande
n e j
på de frågorna
(eller?)
 har förut aldrig tänkt tanken att
retirera
har tyckt om örebro
men
nu tänker jag allt mer på att just
retirera
kanske inte imorgon
m e n
inom en snar framtid
för att
slippa se eländet på nära håll
för att
komma undan det värsta
för att
få lite lugn och ro
för att
slippa
o b e h a g
o r o
r ä d s l a
landet
.
.
.
vyschan
.
.
.
vart som helst
.
.
.
där en äldre man kan få känna 
f r i d
 o b s    o b s     o b s
snälla
bevare mig för alla anklagelser för att vara rasist
eller annat otillbörligt
försök se
status quo
 
o c h
 
ni behöver inte läsa mitt gamla inlägg nedan om ni inte vill...
 
 
 
 
 
 
 
trodde knappast det var möjligt att
lilla
lugna
fega
jag
kunde bli så till den grad nästan på gränsen till den absoluta bristningsgränsen
u p p r ö r d
 och hade inte en för mig främmande kvinnlig lärare från virginska gymnasiet
gått emellan tror jag banne mig att jag för första gången i mitt ändå
ganska långa liv som jag tillbringat både i storstadsdjungeln berlin
och i lilla lugna (host host host) sverige
blivit
h a n d g r i p l i g
 
ska det få vara på detta viset?
va?
va?
va?
ska det det?
va?
 
cyklist som jag är tog jag mig trampandes fram på en kombinerad gång/cykelbana
tillika dagligt huvudstråk för hundratals gymnasieelever på väg till och från
virginska gymnasiet här i örebro
 
a l d r i g
några som helst problem
gående på ena sidan
cyklister på andra sidan
om det någon gång händer att flera ungdomar går i bredd
vilket är sannerligen naturligt
nyttjar jag min lilla söta cykelklocka
pling pling
och hopen av tonåringar skingras
även det
sannerligen naturligt
 
så inte denna eftermiddag
 trampandes mina pedaler för att ta mig från punkt a till punkt b
varsnar jag 5 utländska individer av hankön gå jämsides
och därmed upptagandes hela den kombinerade gång/cykelbanan
vilket, som sagt var, är sannerligen naturligt
 
alltså bara att plinga
sannerligen naturligt
m e n
från och med nu är inget naturligt längre
 
trots upprepat plingande verkar till synes ingen vilja maka på sig
förrän i sista stund en, han längst ut till vänster, förflyttar sig en aning
så att jag med nöd och näppe kommer förbi
 
nu "dristar" jag mig
att stanna cykeln strax efter för att
lugnt
sansat
förklara för "nysvenskarna" att detta är en kombinerad gång/cykelbana
där gående nyttjar en sida och cyklister den andra
 
varpå
dessa minderåriga som flytt krig och elände (?)
börjar med allehanda tjafsande mest på sitt eget språk
men även blandat med för mig välkänt vokabulär såsom
"rasist"
(ja tjena, jag som jobbar med invandrare dagligen....)
"fuck you"
och sen ännu mer aggressiva somaliska läten
samt rent kroppsligt närmande
som måste uppfattas av de flesta såsom ganska så oangenämt
det handlade ändock om handgripligheter och knuffar
 
 
tappar jag tyvärr ett ögonblick kontenansen
och kostar på mig ett "håll käften"
varpå
en av
de av oss i all välmening mottagna somaliska unga grabbarna
 tar sig ännu en frihet
nämligen den att helt sonika sparka på min cykel
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
och det är nu det händer
det där som jag aldrig gjort i hela mitt liv
och inte trodde att jag mäktade att genomföra
jag blev handgriplig själv
!!!!!
tog tag i förövaren och frågade om han ska med till polisen
 
jo, jag vet, en inte helt genomtänkt fråga i denna prekära situation, jag menar
v i l k e n   p o l i s
?????!!!!!!!?????
de har ju redan retirerat
när de i vissa bostadsområden möts av stenkastning vänder de och åker hem
(till mamma?!?)
 
varpå
aggressiviteten från dessa stackars flyktingar ökar än mer
verbalt och handgripligt
(måste erkänna att jag nog var en anings aning skärrad i det läget)
 
n u
hade denna situation kunnat urarta i riktiga våldsamheter
o m
i n t e
helt plötsligt en kvinna, på cykel även hon, dök upp
och ställde sig emellan mig och dessa stackars övergivna somalier
och undrade vad som pågick
 
tydligen var hon bekant för killarna som fått en fristad i sverige
och kvinnan i fråga var till synes väl medveten om att här hade det hänt nåt
 
nåt
som hon inte var främmande för att det händer när dessa grabbar var inblandade
utan att veta exakt vad spörsmålet gällde tyckte hon att de skulle be mig
som var "en äldre man" (usch ja...) om ursäkt
 
varpå
de sannerligen inte lugnade ner sig utan tvärtom började hota att
"näst gång slår vi dej"
blandat med allehanda
"rasist"
"fuck you"
och förut nämnda somaliska gallimatias
högljutt, aggressivt och i kör
 
själv inser jag i detta ögonblick meningslösheten
vilket är
s a n n e r l i g e n
onaturligt
 
känner
ilska
rädsla
hopplöshet
och
cyklar vidare
 fortfarande hörandes
synnerligen obehagliga verbala attacker
 
darrar sedan i hela kroppen resten av arbetsdagen hos mina invandrarelever
 
VI HAR FÖRLORAT LANDET
övrigt:
visst ska man väl kunna upplysa människor
som tydligen inte vet bättre
hur en kombinerad gång/cykelbana fungerar
?
 
 
liten puss

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Kan inte påstå att jag orkade läsa hela inlägget, speciellt då du centrerar texten, så att det blir ännu mera svårläst.
Du jobbar ju som lärare med invandrare. Så hr jag förstått det. Vet inte om du såg debatten mellan Löfvén och Åkesson på tv. Såg den inte, bara "snabbspolingen". Kan inte låta bli att tycka att Åkesson har en poäng där, vad gäller migranterna. Men jag vägrar ändå att fullt medge det. För det är fel!

Kommentera inlägget här :