"JUDESVINN" - ETT BOKTIPS

publicerat i DAGENS;
reainköp från hjo
LÄS DEN !
tänkte att som gammal tysk med lite kunskap om
2:a världskriget
judar
österrike
wienerwld
kan det vara värt att läsa
ä n n u
en bok om
"judeeländet"
(minnesmärke i över förintelsen)
(minnesmärke bredvid judiska skolan i berlin)
 
att romanen i grunden är dokumentär gör det hela extra lockande & spännande
att den vunnit augustipriset 2011 är ju också det en extra krydda
att sedan den svenske möbelikonen ingvar kamprad finns med i handlingen
ja
inte kan jag väl motstå det inte
?!?
(jude i trä, souvenir från prag)
 
först blev jag så där.....
måste man skriva om judeförföljelsen för att få augustipriset?
2012 var det "ett kort uppehåll på vägen från auschwitz" som fick nämnda pris
 vad skulle väl kunna vara nytt?
(minnesmärke bredvid judiska skolan i berlin)
 
och mina fördomar verkade infrias direkt
ganska hoppigt i handlingen och inget uppseendeväckande som lockar till fortsatt läsning
 
men så småningom koncentrerades innhållet till huvudpersonen och då engarerades jag
ä n   e n   g å n g
av ett av de många öden från 2:a världskriget som jag fått till mig på allehanda sätt genom åren
(minnessten över bortförda judar utanför hus i judiska kvarteren i berlin)
 
ingvar kamprad och hans liv avhandlas inte till fullo
däremot behandlas ingvar kamprads liv & förehavanden i relation till
"judeeländet"
boken avslutas med intervjuanteckningar om just detta
(minnesmärke över f.d. ålderdomshem som av gestapo förvandlades till samlingplats för judar som skulle deporteras)
 
m e n
 
det är enligt min ringa mening inte främst iögonfallande
utan det mest häpnadsväckande är det som jag
vetat lite om
anat mera om
förstått en hel del av
 
nämligen att judarna inte var välkomna i sverige i någon större utsträckning
(och inte heller någon annanstans heller för den delen!?!)
regering
biskop
m.m.
alla var de väl medvetna och rörande (?) överens om att judarna ju är ett lindrigt uttryckt
"väldigt annorlunda folkslag"
som det gäller att hantera varsamt och med tång (?)
(judiska skolan i berlin)
 
 
det känns ju lite sådär kan jag tycka
"neutrala sverige"
"världens samvete stationerat häruppe i norden"
alltid vetande vad som är "rätt och fel"
alltid pekande med fingret högt upp mot skyn när andra folk och länder gör sådant man anser sig vara dåligt
 
inte har väl vi behövt be judar om förlåtelse?
eller har jag missat nåt där?
 
vi tog ju hand om x antal judar
ja
visserligen fick de inte nåt medborgarskap men ändå
och sen tog vi hand om finlandsbarnen också......
 
men det är en annan historia
och en annan bok.....
...som jag återkommer till vid tillfälle
 (skylt på synagogan i berlin)
 
övrigt:
läs
förundras
förskräcks
glöm 
a l d r i g
 
 M A Z E L    T O V
(hebreiska för "god lycka")
 
 
 

Kommentera inlägget här :