KRETA FRÅN A - Ö

publicerat i SEMESTERÄVENTYR;
Q
 är ingen vidare gångbar bokstav på kreta
men tror ni inte jag hittade en liten i alla fall
 
R
Reseledare
 pratade fortare än man hann lyssna
blablabla
387 ord i minuten
minst
m e n
kunnig
påläst
entusiasmerande
.
.
.
tröttande
 
S
SVT-WORLD
fanns
en svensk tv-kanal
inte ska man väl glo på dumburken
nä men man vill ju checka av utbudet
sen var det ju enormt svårt att slita sig från alla dessa
aktuella (?)
engagerande (?)
spännande (?)
programm som visades om och om igen ovsett när man satte på kanalen
såsom
"hundjobb i skottland"
exempelvis
som väl var fanns det ett digert internationellt utbud
förutom danskt och tyskt
även holland, usa (?) frankrike, england, ryssland, polen
och amerikanska filmer textade på
arabiska
? ! ?
 
Snaps
 är vanligtvis inget för mig
jägermeister för magen har vi hemma
nu kände jag mig lite uppkörd/konstig i magen
frågade kyparen om en jäger
"yes, we have, but extra pay....raki greek the same, very good"
jag provade
det hjälpte
kunde vräka i mig mat som vanligt
 
 
 
T
Toalettpapper
fanns det
gott om
men även förbud att kasta det i toaletten
! ! !
på kreta gäller papperskorgen
tur man inte städar själv
! ! !
 
Traditioner
håller man hårt på
till exempel olive oil night
där all mat tillverkas med hjälp av olivolja
vilken dukning
vi har nog aldrig varit på nåt mer
stiligt
romantiskt
vackert
och menyn sen
för att inte tala om maten
förrätt
lokal ost fritterad i lokal olovolja
lokalt lamm kokt i lokal olivolja
nåt sött fritterad i lokal olivolja med glass
lokalt vatten
lokalt vin
lokalt mys
 
Trafik
jomenvisst
ganska vild sådan
men ändå hänsynsfull
vaddå hjälm
vaddå lyse
men samtidigt kan man släppa före en som har rött bara för att det är smidigare i situationen
och bussar har alltid företräde
i nödfall med hjälp av signalhorn
 
Utsikt
från hotellets ingång
snacka om
"baksida"
 
 
U
Underbar natur & flora
 
Underliga skyltar
och då menar jag inte den där
rena grekiskan
utan det engelska budskapet
gäster
?
till vad
? ?
obebodda ruckel
? ? ?
nothing inclusive hotells
? ? ? ?
 
det var gott om platser lediga i alla fall......
 
fortsättning följer
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :