BERLINBARN - EN HISTORIA 4 Remastered

publicerat i BERLINBARN - EN HISTORIA;

”FERIENKINDER AUS BERLIN” – BERLINBARN TILL SVERIGE

Bildresultat för kinder berlin 1956
(fotot från nätet)
 
1956
Det här året deltog Arne Singmyr i en hjälpaktion organiserad av pastorn Nils Glimstrand. I mars månad gick tre tåglass med kläder och filtar från Dalarna till Berlin. Detta  var det första besöket Arne Singmyr gjorde i Berlin och han såg direkt att här fanns stora behov. Att få bort barnen från den stenöken som de levde i och kunna erbjuda dem ett längre uppehåll i Sverige var det förslag som "satte stenen i rullning"
 
Bildresultat för kinder berlin 1956
(fotot från nätet)

Arne erbjöd sig att vara kontaktperson, arrangör och organisatör för framtida "Berlinbarntransporter" från Berlin till Sverige. Han lyckades få till stånd en uppgörelse med Ella Kai, dåvarande senator för "Jugend und Sport" (ansvarig politiker/tjänsteman för avdelningen "ungdom och sport"). Kontakt upprättades med resebyråchefen Sven Jörgensen som även var konsul i Berlin vi den tiden.


Redan sommaren samma år, 1956, gick den första transporten med Berlinbarn från Berlin till Sverige. 45 flaggviftande ungar lämnade stenöknen bakom sig för några veckors rekreation i Dalarna.

Bildresultat för svenska tåg 1956

Bildresultat för 1956 svenska tågI brist på egna foton har jag helt sonika lånat ovanstående alster på nätet, med förhoppning om att jag må vara förlåten, det är ju ändå för en god sak kan jag tycka.

 

 

Kisa, den ort jag skulle komma till 1956, på den tid det begav sig.

Det ni ser är centrum, inte riktigt som i Berlin.

Bildresultat för vykort storgatan  kisabilden från nätet

Bildresultat för berlin friedrichstraße 1956

Bilden tagen från nätet (rättigheter se foto längst ner)

Nu var ju inte jag född det året 1956, men Friedrichstrasse var ett begrepp och förblev så för lång tid framöver. Det var här som många år senare och under strikta, mycket hårda och noggranna kontroller medborgare från Västberln gick genom gränskontrollerna till Östberlin.

Sen kan jag även avslöja, men psst, säg det inte till nån, jag heter Friedrich i tredje namn.......efter min morfar som jag aldrig träffat. Han dog året innan jag föddes. Kanske kan jag rent av vara lite stolt över att ha fått hans namn, för enligt min mormor och mamma tillhörde han det socialdemokratiska partiet, var alltså inte nazist och satt till och med i fängelse under olika perioder. Kanhända att jag fått en och annan gen därifrån eftersom även jag har alltid varit lite ”motvalls”.

Så som husen såg ut 1956 såg de ut när jag flyttade 1983

Bildresultat för 1956 berlin

Bild från nätet

1956

Under hösten 1956 åkte Arne Singmyr runt i olika kyrkor och församlingshem på Gotland, där han föreläste och visade bilder från Berlin. Resultatet blev att de första Berlinbarnen kom till ön i december samma år. Det arrangerades charterflyg från Malmö, dit barnen forslades från Nordtyskland, till Gotland och många svenska journalister uppmärksammade aktionen. Ungefär 20 barn från Berlin kom till den vackra lila ön Gotland denna vintermånad år 1956. Fortsättningsvis blev pastor Nils Tegmyr från Svenska Missionsförbundet kontaktperson och medarbetare på Gotland.

 

Bildresultat för blogg 100

 

 

T S C H Ü S S

 

Kommentera inlägget här :