DEMONERNA

publicerat i DAGENS;
kommer över en ibland
 det visste säkerligen den gode franz kafka
ja, efter de böcker han skrivit att döma
har inte läst dem alla
men
"förvandlingen"
"processen"
"slottet"
de mest kända alltså
de har jag läst några gånger
ingen munter läsning precis
inget att pigga upp en uttröttad själ med
 inget att pigga upp någon med överhuvudtaget
själv älskar jag böckerna
dess gråhet
dess hopplöshet
dess pessimism
varför då då?
ju
det är en del av livet
darför!
 utan gråhet
inga glada färger
utan hopplöshet
ingen hoppfullhet
utan pessimism
ingen optimism
.
.
.
utan sorg
ingen glädje
utan krämpor
ingen hälsa
utan fattigdom
ingen rikedom
utan hunger
ingen mättnad
.
.
.
utan hat
ingen kärlek
 ja så här skulle jag kunna hålla på i all oändlighet
men det blev tillräckligt tjatigt bara hit
vad jag vill ha sagt är:
 
 det är de mörka stunderna i livet
som gör att man kan uppskatta de ljusa
fanns inte mörkret
skulle vi inte uppfatta ljuset
 kanske hjälper det en gnutta
när demonerna
anfaller
intar
förintar
härjar fritt
jobbigt
javisst
men det går över
 ibland tänker jag också så här
när förtvivlans dimma omger mig:
 
det är kanske just nu som det på något
underligt
förunderligt
sätt
pågår nåt slags
reningsbad
jag
härdas
formas
omdanas
till något
visare
klokare
rent av
bättre
ja
i så fall är det ju värt det
 sen är det ju alltid gott att veta:
det har funnits nån som upplevt
demonerna
någon som hade gåvan att ge ord åt
demonerna
.
.
.
you are not alone
.
.
.
och nu slår det mig helt plötsligt.....
...visst firade vi väl påsk nyligen?
övrigt:
jajamensann
gamla pragbilder
even today
 
P U S S
 
 

Kommentera inlägget här :