BERLINBARN - EN HISTORIA del 10 Remasterd

publicerat i BERLINBARN - EN HISTORIA;
Bildresultat för BERLINER MAUER 1963 WOLLANKSTRASSE
1963
 
Den sidan jag föddes och levde i var alltså omgiven av en mur som byggdes 1961, det fanns alltså ett "Västberlin" och ett "Östberlin". Detta dock inte officiellt, eftersom regeringen på östsidan inte godkände "Västberlin", utan för dem fanns enbart "Berlin", den östra delen av staden som i deras ögon och lag även var huvudstad i "DDR". Mitt Västberlin var endast en stor vit fläck på deras karta. I väst var man däremot noga med att påpeka och leva efter att muren inte kunde dela det tyska folket, så enligt västtysk lag var fortfarande alla ”tyskar” oavsett vilken sida de levde på.
Det rödrandiga är muren som omringade Västberlin samt delade staden i öst och väst. Men som synes inkluderade "västkartorna" de östra delarna av staden. Själv växte jag upp precis intill muren vid Wollankstrasse (man ser det strax ovan nummer 35 och stadsdelsnamnet Wedding). Gatan heter Steegerstrasse och min mormor bodde på nummer tre om inte minnet sviker mig.
Bilden nedan är från Wollankstrasse som helt enkelt tog slut där för oss på västsidan. Strax innan till höger ligger gatan där jag som liten tillbringade den mesta tiden.
Bildresultat för BERLINER MAUER 1963 WOLLANKSTRASSE
 
Steegerstrasse fem heter bilderna jag hittade på nätet, så på det första får man väl tänka sig längst bort till vänster nånstans och på det andra ligger mormors ingång precis innan till höger.
Bildresultat för BERLIN steegerSTRASSE
Bildresultat för BERLIN steegerSTRASSE
Bildresultat för BERLIN steegerSTRASSE
Den sista bilden är väl tagen inifrån en lägenhet ut på an bakgård. Utsikten åt andra hållet var på den tiden muren!
Bildresultat för BERLINER MAUER 1963
Mig veterligen hade vi inga närmare släktingar på den "andra sidan", ja, om man inte räknar mina halvbröders biologiska pappa som det. Den har jag däremot aldrig träffat och inte mina "halva bröder" heller. Han hade det besynnerliga infallet att "fly" till Östberlin när muren uppfördes, för att vara hos sin familj, jo då, han hade fru och barn på östsidan samt sin mamma.
Hans barn i Västberlin och deras moder då? Ja, ingen som vet, ingen som vet. Han borde i alla fall ha varit ett unikum av allra högsta rang, jag menar med tanke på att alla andra ville ta sig från öst till väst....

Bildresultat för BERLINER MAUER 1963
 
T S C H Ü S S
 
 
 

Kommentera inlägget här :