FÖRLÅT! JAG BORDE VETAT BÄTTRE, JAG BORDE FÖRSTÅTT

publicerat i DAGENS;
 ...det var verkligen inte meningen
om jag bara förstått
skulle jag inte betett mig som jag gjorde
hård
hänsynslös
kärlekslös
så där totalt utan minsta uns av empati
inte bra
inte bra alls
jag borde vetat bättre
f ö r l å t
tusen gånger om
tänker på dig nu
kommer tänka på dig länge
har dåligt samvete
skäms
ja
 s k ä m s
det gör så ont i mig
mitt hjärta gråter
och jag blir tårögd
 
 du var redan där i bussen när jag klev på
du hördes ända ut på gatan
fast du satt långt bak
du svor
gapade
skrek
jag hyschade åt dig
ville ha lugn och ro
det passar sig inte att gapa och skrika i kollektivtrafiken
 flera andra resenärer hutade i
befallde dig att hålla tyst
och jag ville inte heller höra dina privata angelägenheter
vad bryr väl jag mig om dina problem
du grät
först lite
sen lite mer
av ilska
du reste dig
svor åt resenärerna
vad hade de med dig att göra
vad visste väl de om dina problem
de kunde väl åtminstone visa lite mänsklig medkänsla
det var väl inte för mycket begärt
du grät nu hejdlöst
förtvivlad
vad visste väl vi om dina problem
hur du har det
vad du går igenom med din mamma just nu
jag blev ledsen
riktigt riktigt ledsen
illa berörd
jag borde förstått
borde vetat bättre
jag borde skämmas ögonen ur mig
minst
 
en gubbe befallde dig att ta ner fötterna från sätet
där du nu satt
ihopkrupen
uppgiven
gråtandes
i din ensammaste ensamhet
 
nästa hållplats gick du av
jag hade velat ge dig en kram
 
jag hade velat hålla om dig hårt
 
länge
 
jag borde vetat bättre
 
jag borde förstått
 
nu är det för sent
 
f ö r l å t
ja, hur många otröstliga tonåringar har jag inte sett genom åren
hur mycket har jag inte funnits där i skolans värld
för att åtminstone förmedla ett litet uns av hopp
lite värme
empati
kärlek
f ö r s t å e l s e
och när det nu för en gångs skull är akut fattar jag
n a d a
n o l l
i n g e n t i n g
 
vad är det som gör att man reagerar så helt utan att först försöka förstå en medmänniska
jag menar
vilken tonårstjej vill väl frivilligt blotta sitt innersta
så där på riktigt
i offentligheten
ett rop på hjälp 
det var
d e t
det var
visst
trodde först hon var osams med nån pojkvän
och nu skrek de åt varandra i mobilen
ohyfsat
störa gamla griniga resenärer
 
jag skäms verkligen
att inte ha hjälpt en människa i nöd
fast det är så dags nu
kan bara be en enkel bön
kanske bättre en väldigt lång intensiv
med förhoppning om
att det finns någon
annan
i hennes närhet
just nu
för att
krama
trösta
värma
ge det jag missade
 
medkänsla
&
förståelse
&
kärlek
 övrigt:
hjälp mig att bli en bättre människa
 
 
 
 
P U S S
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ake:

Du är en varm människa inombords... Nästa gång kanske du gör annorlunda.

Kommentera inlägget här :