JAG SLÅR ETT SLAG FÖR SVERIGE

publicerat i HELGENS ALLEHANDA;
svenskhet hit & svenskhet dit
vad är svenskt
vem är svensk
säga vad man vill men
m i d s o m m a r
det är
s v e n s k t
punkt!
i don`t give a shit
skiter fullständigt i
att stången kommer från tyskland
scheissegal
 när utklädda..
...nä...
när finklädda...
...nä...
när folkdräktsklädda
svenska medborgare klär midsommarstången
bär fram den tillsammans
o b s
flera generationer
d å
är det banne mig så svenskt det kan bli
och hör sen!
jag blir glad i hjärtat
och stolt över att få vara
just det
s v e n s k
för när midsommarstångens uppställning celebreras
d å
är det banne mig så svenskt det kan bli
och hör sen!
om man sen som moset på kryddan...
...nä...
om man sen som kronan på moset...
...nä...
o m
man sen som grädde på kronan...
...nä...
alltså
o m
man sedan
ä v e n  (?)
får höra svensk folkmusik och beskåda svensk folkdans
d å
är det banne mig så svenskt det kan bli
och hör sen!
övrigt:
i love sweden
ich liebe schweden
jag älskar sverige
 
 
 
P U S S
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ake:

Nu är det tredje gången jag läser detta inlägg vill jag erkänna. Du får poäng varje gång. Vi brukade göra en egen midsommarstång varje år när barnen var mindre... nu köpte jag en på supemarket ca 22 cm hög... men det var nära vi tog fram den jag snickrat ihop som är isertagbar och återanvänds i mången år. Mitt barn viste exakt vart den hängde då det kom på tal på midsommardagens morgon... Det hade blivit ett fint inlägg om inte annat :) Min mor och far var mycket för sånna där traditioner när min syskonskara var liten... vi åkte oftast hit på Alnön faktisgt... min mor är född strax intill så det kanske inte var så konstigt... Tunet som det heter ligger mellan gamla och nya kyrkorna liksom... där gamla hus med hembygdsföreningen huserar och anordnar en sk. hemvändardsg vart år.

2:a kommentar, skriven , av Ake:

Så som liten minns jag midsommaraftnar se ut sådär... men vi barn behövde aldrig böra kläder sådär... vi här uppe har en dräkt som kallas för: Medelpads dräkt. ...jag skulle inte kunna peka ut den om du radade upp alla i Sveriges långa land... kanske... Jag minns dem som dyra när jag var liten... och varför inte min mor sydde oss till sånna får jag nog aldrig veta... kanske det är patent eller något liknande på dem... mor var en mycket duktig sömmerska. Jag studerade hennes händer i söndags... nu är dom inte lika flitiga längre... Kul inlägg i varje fall.

3:e kommentar, skriven , av Christian:

Åke: Alltid lika kul att få beröra någon människa...

Kommentera inlägget här :