SJUNG OM STUDEN....

publicerat i DAGENS;
n e j
sjung inte
för he......te
för guds skull
l å t   b l i
 jag orkar inte höra
och förresten
det är ju inte mycket till sång
gap & skrik
det är vad det är
fyllevrål
och ingenting annat
 jag far lika illa varje år
har
noll
intet
nada
absolut
ingen som helst förståelse
för det som i folkmun kallas
"studentfirande"
 att fira studenten borde väl innebära att visa upp en 
s t o l t h e t
för att man klarat av en krävande utbildning
eller
att man är på väg in i vuxenvärlden och arbetslivet
kanske skulle
"studentfirandet"
även kunna vara en uppvisning av
t a c k s a m h e t
över att ha fått en självvald utbildning
gratis
i ett fritt & demokratiskt land
 nu blir det bara en uppvisning i
dålig smak
uselt beteende
fula ord
och
naturligtvis
f y l l a
alkolholen hyllas
från morgon till kväll
en tradition som tydligen hängt kvar sen urminnes tider
 
en annan stackars invandrare som jag undrar mest
vad fylla, gap och skrik har med en examen att göra
? ! ? ! ?
ja men låt dem ha lite kul, det är ju bara en gång i livet
jovars
det är mycket som "bara" är en gång i livet
inte super jag mig full varje gång för det
och visst
en god flaska champagne kan väl vara okej
skåla lite med polarna
minnas
mysa
njuta de sista timmarna tillsammans
"ett sista glas"
så att säga
dansa lite till häftig musik
jomenvisst
why not
men men men
"hit med spriten här kommer idrottseliten"
som det stod på en lastbil i stan idag
varför varför varför
tänk efter före
dessutom
är detta
"studentfirande"
en laglöshetens dag 
ingen som får åka utan säkerhetsbälte i vanliga fall
nu får man hoppa runt på en lastbil körandes runt i trafiken
alkoholförtäring på allmän plats
i vanliga fall förbjudet
en dag som denna inte
ja ja ja
jag skulle kunna spy galla länge till
med risk för att bli mobbad i evigheters evighet
för att vara en gammal grinig gubbe och för att smutskasta
en sån fin gammal tradition
 egentligen tycker jag att detta enbart är tragiskt
inte minst med tanke på hur många vi är som har
mycket dåliga erfarenheter av sprit och dess påverkan på människors beteenden
vi som far illa på riktigt
när ni håller på
och
det som skulle kunna vara såååå fint
min önskan
 
slå er ihop
alla ni som
v å g a r
v i l l
k a n
 
och skapa ert egna
alkoholfria
riktigt fina
stolta
studentfirande
 
kommer att stå och vänta på er nästa juni
 övrigt:
undantagen bekräftar regeln
 
 
P U S S
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Jag håller med och inte... haha... grinig gubbe... tant var det här!!

2:a kommentar, skriven , av christian:

Jessica:
Vaddå "håller med och inte"....äkta svensk alltså....
hehehe :)

Kommentera inlägget här :