BERLINBARN - EN HISTORIA 4

publicerat i DAGENS;
Hösten 1956

Under hösten 1956 åkte Arne Singmyr runt i olika kyrkor och församlingshem på Gotland, där han föreläste och visade bilder från Berlin. Resultatet blev att de första Berlinbarnen kom till ön i december samma år. Det arrangerades charterflyg från Malmö till Gotland och många journalister uppmärksammade aktionen. Ungefär 20 barn från Berlin kom till Gotland denna vintermånad 1956. Fortsättningsvis blev pastor Nils Tegmyr från Svenska Missionsförbundet kontaktperson och medarbetare på Gotland.

1957

Sommaren 1957 ökade antalet barn från Berlin som åkte till Sverige för välbehövlig rekreation. Samma höst gjorde Arne S. en rundresa i Värmland och Jämtland  för att bearbeta dessa landskap med budskapet om att ta emot barn från Berlin. Det ledde till att de första transporterna till Värmland och Jämtland gick redan under jullovet samma år.
 
Sista gången jag var i Värmland bodde vi i Karlstad och gjorde några utflykter i nejderna. Sen dess har jag besökt landskapet vid några tillfällen när mitt älskade Örebro Hockey spelat bortamatch mot det där eländiga kaffelaget.
Apropå Värmland, är det nån mer som tycker att det är en hemskt besynnerlig dialekt? Det låter ärligt talat som en parodi på en dialekt.
Gotland var jag på för några år sen, klart överreklamerat anser jag. Ja, förutom Visby då, där kan man ju spatsera i dagar!
Ovanstående bild är tagen sista gången jag besökte min födelsestad 2010
 
Det är egentligen en hisnande tanke att "Berlinbarnhjälpen" började långt innan jag föddes och inte upphörde förrän många år efter jag flyttat hit till Sverige.
1956-1957 var jag fortfarande långt ifrån påtänkt, ja, det var jag ju inte 1958, det år jag föddes, heller, men ändå.....
 
övrigt:
nu börjar vi närmar oss,
nästa år föds jag...
 
 
 
 
T S C H Ü S S
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ake:

Inga till Medelpad? En släkting till mig hade ett barn från Ungern minns jag...
Du värmlänninger är ett släkte för sig själv ;) Jag brukar ha en å besök här ibland eller jag är där :) Jag tog han till vårt växthus och försökte förklara vad tomat heter. Gång på gång sa han: Tomät eller så kunde han Tomäter... jag har gett upp... men är man i Värmland tar det alltid 2 timar innan man förstår språket fullständigt...

2:a kommentar, skriven , av christian:

Åke:
Åke, Åke, vi är bara i begynnelsen, det var barn i hela Sverige så småningom.....
2 timmar bara ? hehehe

Kommentera inlägget här :