AKTA DIG

publicerat i DAGENS;
tro`t eller ej
undertecknad
won`t  give up
utan återkommer inom en snar framtid
 fick min "dom" igår
nåväl
dom och dom
efter
m y c k e t  
noggrann redogörelse
(inklusive en och annan ofrånkomlig överdrift, ty syftet var att få träffa en
l ä k a r e  vilket kräver halva foten hos fonus typ)
per telefon beviljades jag audiens på
adolfsbergs vårdcentral
 och redan 13.15, jag ringde ju inte förrän 07.01
(ordinarie telefontid börjar 07.00) fick jag komma
släpa sig till garaget, bilen, vårdcentralen
kölapp
"trevlighetskommiténs ordförande"
(obs: ironi!)
tog glatt (obs: ironi igen!) emot
sedan
vänta
vänta
vänta
vänta
vänta
ett yngre knarkarpar träder in
flackar lite fram & tillbaka
hon in till läkare
han ut och in
röka ringa dricka vatten på alla toaletter
tänka sig att man inte ens i fina adolfsberg är förskonad
från samhällets pack/slödder längre
(obs: ingen ironi!)
 m e n
undertecknad har övat sig länge och väl genom åren
i tålamodets ädla konst
och
det har gett resultat
m e n
tiden går
en och annan
fler och fler
blir inkallade
t r o t s
att de kommit senare
14.00
fram till luckan
 
"tänkte bra höra om ni glömt bort mig eller om det hänt nåt, 13.15 var det..."
 
näää glömt bort har vi nog inte...
 
"nog?!?"
 
jag ska se här
 
hon som älskar sitt jobb (obs: ironi!) kollar en stund på datorn, typ en minuts tystnad
 
"nja, alltså det är ju inte ovanligt att man får vänta men, när alla som kommer
e f t e r  får gå in  f ö r e  borde det vara nåt fel"
 
jag kan markera här så kommer det ett meddelande på skärmen
 
meddela? skärm?
 
undertecknad sätter sig inte igen utan väljer nu att stå och vänta på sin tur
(otur?)
 
nu: nästan ingen väntetid alls
en bastant kvinna
typ slaktare eller rumänsk massös
kallar
jag följer pliktskyldigast
och undrar en gång till om man glömt bort mig
 
det ska du inte göra
 
? ! ?
 
du ska inte undra
ni ska inte tro att vi ingenting gör
 
man får ha tålamod
du behöver inte undra
 
man ser inte allt vi gör
sluta undra
 
en förklaring alternativt ursäkt hade räckt
 
av med tröjan!
 
"det var klara besked"
bara att lyda order
 
 undersökning
lyssna på lungorna, hjärtat, titta in i halsen
 
oj då, vad var det jag såg, öppna munnen igen, måste kolla en gång till
jaha, dina lagningar hade olika färg, trodde det var en provisorisk...
 
? ! ?
 
vi ska ta ett blodprov för att....se....utesluta....? ? ?
 
hanteringen av datorn tar dubbelt så lång tid än för en dåligt tränad apa
 
hosta en gång
 
? ! ?
 
host host
 
det är rethosta
 
 ? ! ? ! ? ! ? ! ?
 
 
vi ses om en stund igen
 
provtagning
väntan
ny konsultation
 
hon hanterar tangentbordet med sina två välväxta ty kraftiga pekfingrar
pratar för sig själv
och avbryter varje försök till konversation typ frågor
vad det kan vara
varför jag har det
vad jag ska göra
 
jag tänker inte svara nu
jag måste fylla i här
 
väntan
 
jag ska inte ge dig nån hostmedicin och framkalla en lunginflammation
 
??????????????????
 
jag gör ett ynkligt försök
"jag har aldrig känt så här...brukar inte vara sjuk...."
 
ibland behöver systemet triggas igång för att känna igen vad det är
 
??????????????????????????????????????
 
triggas igång?
kanske läkarhjärnan hade behövt triggas igång
 
slutlig dom:
en veckas sjukskrivning, vila, dricka mycket, prata lite och vänta
 
det här med virus tar tid
som distriktsläkarinnan uttryckte sig
 
flera frågor förblir för alltid obesvarade
 
varför blev jag bortglömd?
 
vad gör knarkarpacket i adolfsberg?
 
varför låg det en hög med läkarböcker på disktriktsläkarinnans skrivbord?
 övrigt:
rethosta.....
 
 
H O S T    H O S T
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Böckerna låg där för att hon missat ett par kapitel, bland annat det om MANLIG

2:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

MANLIG rethosta... hehe

3:e kommentar, skriven , av christian:

Jessica:
Hahahaha :):):) precis så måste det vara!

Kommentera inlägget här :