LÖJLIGA FAMILJEN

publicerat i DAGENS;
Bildresultat för löjliga familjen
som ni förstår så har jag lånat bilden på nätet
ber om ursäkt
var bara tvungen att ha något passande
apropå
passande
vad passar sig
anpassa sig
and
so
on
hade ännu en mycket spännande och givande lektion idag
en hörövning som handlade om olika familjekonstellationer
delade sedan in eleverna i par där de fick diskutera ovanstående frågor
 
alltid två och två med olika modersmål
så blev det tvungna att
speaka swedish
 
de var väldigt hängivna
all of them
 
och höll på en bra stund
sen hade vi gemensam genomgång
där alla par fick presentera sina svar
 
som var sannerligen intressanta
inte minst på den sista punkten
vad familjen beytyder för dig
 
svaren skrev jag på tavlan
 
 
i m p o n e r a n d e
 
eller hur
?
 kan tycka att vi i västvärlden
inte minst i sverige
har tappat en del av det
 
vi är ju inte beroende av någon
klarar oss själva
bor ofta långt ifrån varandra
förverkligar oss själva
går våra egna vägar
slår oss fria
är ekonomiskt oberoende
 
osv osv osv
 
i sverige är kommunen familjen
 
var det en som sa
i alla fall så är det ju den eller staten som tar hand om oss
utifall det skulle brista någonstans
vi
b e h ö v e r
inte ta hjälp av familjen
 
så inte hade han fel inte
nu ska jag självklart inte sitta här och påstå
att det är så för alla
m e n
nog är familjebanden långt ifrån lika hårt knutna
som i många andra kulturer
 
och vad tycker då jag om det
jo
med tanke på min barndom i en dysfunktionell bristfällig familj
hade jag varit innerligt tacksam om jag fått känna allt det där
under hela min uppväxt enda upp i vuxen ålder
 
lite har jag
som tur är
kunnat ta igen de sista 20 åren
m e n
 pssst
schschsch
säg det inte till nån
m e n
jag uppmuntrade dem alla att tala gott om det här med familjeband
det behöver svenskarna höra
sa jag
.
.
.
.
så ifall ni stöter på nån utböling som yttrar någonting i den vägen
 
må ingen skugga falla på dem
utan
skyll på mig
övrigt:
älskar min familj över allt annat här i världen
 
 
 
P U S S
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kenneth:

hade inte du slutat jobba med undervisning?

2:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Vilken roligt lektion, det var fina saker dom hade att säga!

3:e kommentar, skriven , av christian:

Kenneth:
Jo, undervisning på kommunal grundskola, nu jobbar jag med vuxenutbildning :)

4:e kommentar, skriven , av christian:

Jessica:
Jo man förvånas ibland... :)

Kommentera inlägget här :