STEVEN....

publicerat i DAGENS;
...was a stable laborer*
fick jag förmånen att lyssna på
bland annat
*staffan var en stalledräng
 är både glad och tacksam att någon på jobbet
ordnat med luciakonsert med elever från karl-johan-skolan
 älskar den högtiden/traditionen
som tydligen är på så kallad upphällning
ingen vill gå i luciatåg heter det officiellt
 enligt media/tv i alla fall
däremot har antalet tv-tittare ökat kraftigt när det sänds luciafirande 
 det går säkert att tolka på både ett och annat sätt
det är klart
ska luciatåget vara sammanställt utifrån politisk korrekthet
deltagarna utvalda efter alla möjliga och omöjliga genusperspektiv
och samtidigt vara hbtq certifierad
ja
då är det väl kanske inte så många körledare/musiklärare som pallar
själv tror jag att det viktigt med traditioner
det ger människor trygghet
det här oföränderliga som återkommer
exakt likadant
år efter år
 i en tid när allt omkring oss förändras snabbare än vi hinner registrera
jag älskar det i alla fall
tänker alltid på min barndom som berlinbarn 
 vi skulle få fira jul hos våra "sommarföräldrar" i sverige
 vi anlände alltid kring lucia och
när tåget från berlin rullade ut från färjan i trelleborg
och sen stannade till på stationen
steg alltid trelleborgslucian med sitt följe på
och så tågade de genom alla vagnar
sjungandes sankta lucia
 och alla vi barn fick varsin liten godispåse
innehållande mandarin, ett paket russin, pepparkaka och nåt godis
en helt fantastisk fin upplevelse jag aldrig glömmer
 lika tacksam som jag är varje midsommar
när jag få se ett folkdanslag hoppa runt stången
i både polska, vals och en å annan tjottis
lika tacksam är jag varje år den 13 december
när jag få njuta av ett luciatåg
 övrigt:
gärna fäller jag en tår då
 
 
 P U S S

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Så du är ett Berlinbarn (googla och Wiki svarade)! Det hade jag aldrig kunnat gissa. Då förstår jag varför du ibland nämner kyrkan och nu dina minnen från Luciafirandet.

För dig är det ju något oförglömligt och då förstår jag helt och hållet att du gillar denna tradition.

Själv tycker jag allt allt i och kring Lucia har blivit så "infekterat" att jag struntar i firandet. Åt andra sidan är jag inte mycket för (kyrkliga) högtider överhuvudtaget, så det kvittar;-)

2:a kommentar, skriven , av Åke:

Den tro jag är uppväxt med så har jag fått fira Lucia en sissådär 59 i år... jag kommer att fira och försvara detta så länge jag lever och hoppad min dotter orkar stå emot. Helgtidsdagen har väl bara varit en 400 år uti Svedala... Ändra på traditioner = Långsökt ☃️☃️☃️

3:e kommentar, skriven , av Christian:

BP:
Jasså du har missat att jag är ett Berlinbarn......då kan du gå in under kategorin "Berlinbarn-en historia" på min blogg och uppdatera dig om du vill. :)
ÅKe:
Håller med dig bäste Åke! :) Här gäller det att kämpa på!

4:e kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Klart vi ska ha lucia kvar, trams!

Kommentera inlägget här :