Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ake:

Så fina fyrar, kul du samlar på dem alltså... Fyrar har alltid fascinerat mig. Dels för jag har navigerat till dem när jag tillbringade min tid till sjöss. De är pålitliga landmärken. Du vet farleder är märkta i fyrens sken? Fyrar var förr sjömännens säkerhet i mörkret. Även i dimma, några avger ett ljud och några gick att pejla via radio. Nu för tiden läggs underhållet ned på dem... nya sätt att navigera har tagit över... Från början var det det via något som kallades decca. Sedan på slutet av 80 talet kom ett till system som gick via några punkter (minns inte systemets namn) vill minnas satelliter... jag hade en i min segelbåt den kostad 10.000:- 1987. Den hade en säkerhet på +- 25 meter ungefär vill jag minnas. Man kunde lägga in 10 Wainpoints minns jag också... Allt det här för att kunna föra sin båt tryggt i okända vatten. Sina närmsta farvatten kan man i sin ryggrad typ. När jag började min tid i cybern fanns en man som skrev om de flesta fyrar uti Svedala... jag vill minnas att hans namn var Jan Stolpe, jag ska googla sedan och se om han finns kvar. Jag har naturligtvis boken som heter: Svensk fyrlista kvar. Där står allt om varsin fyr utmed farvatten. Några gånger har jag nyttjat dem i skarpa lägen på nattliga seglatser. Bla annat då jag seglade hem en segelbåt från Stockholm till Timrå på 3 dygn. Lämnade Duvnäs marin (Nacka hamn) vid 19 tiden på en måndagskväll och anlände Fagdeviks båthamn torsdag kväll runt 22 tiden... En resa jag aldrig kommer att glömma. Tack vare min Svensk fyrlista kom vi tryggt hem. Hur många fyrar vi passerade minns jag inte men en gång i Stockholms skärgård fick jag väcka båtens ägare och be om hjälp när det blinkade en 6-7 fyrar... i augustinattens vackra utsikt. Jag tog första passet vid rodret. Jag gick för motor upp till Södertälje liksom (Furusundsleden) Åkte så länge jag orkade... kanske till 24 tiden... och natten var svart... GPS:er fanns inte då 1988. Mäktigaste minnet är ändå Svenska högarna som jag tog en extra lov ut till i en tidig morgons soluppgång... jag vill minnas att man såg den mäktiga fyren typ 6 timmmar åt varsitt håll 🤗 Givetvis finns resan dokumenterad... Jag gick eller vi gick upp till Öregrund efter kusten... och stack sedan till havs medatt jag tog ut en kurs rund 330 grader och seglade så i 24 timmar utan att se land 😊 När jag till slut vill vika vänster in mot land för att kunna identifiera om jag var hemma eller gått för långt typ, Då dök lite landmärken upp som en stor udde, två radiomaster... vi är hemma sa Lennart glatt!!! Jag tvekade för jag kände inte riktigt igen mig... nejdå där är Åstön, Brämon där och Sundsvalls masten på Södra berget där... han hade liksom rätt... men jag som inte sovit på nästen 2 dygn tvekade ändå... Brömö fyr stämnde inte i min tydliga fyrbok... du den var liksom spegelvänd... jag köpte det nästan och jag styrde närmare land... liksom... Då vi mötte en SCA båt som hette Iggesund!!! Då tittade jag noga i min Svens Fyrlista bok. Du Lennart sa jag: Detta är Agö fyr. Där är Iggesunds masten och det där måste vara Hornslandet typ... du vet ett öga ser en 5-8 mil ungefär och allt är lågt... Jag har navigerat till Fyrar 🤣🤣🤣 Vi var glada att vi orienterat oss hyfsat rätt... en sissådär 12 landmil rätt... jag hade fört distans och varit noga med kompassen... dvs graderna... men allt rullar på havet och allt är blått, sjö och himmel flyter ihop typ... men det hela var underbart 👍 Vad jag räknade lite fel på var de sk avdrifterna... men jag ville in till land också för att orientera mig bättre... och det var dag som inte grorde att jag såg någon fyr blinka. För hela kusten är upplyst med fyrar. Nu vet jag inte vilka som fortfarande är i drift. Och nu finns GPS i var mans telefon och enkla GPS för båtar man programmerar in sina sjökort och ser rutter exakt på en skärm. Jag tror dagens felar runt metern... Ojj vad jag gick igång, du väckte minnen 😋 Hela min gäststuga går i marinens tecken och naturligvis några fyrar... men det tar vi en annan gång bloggbroder ⛵️ Hur jag kom på idén att segla hem en Shippman 28 från Stockholm kanske du und

2:a kommentar, skriven , av Ake:

Slå: FYR på Wikipedia får du exakt syfte. En kaptens bäste vän ❤️

3:e kommentar, skriven , av Christian:

Åke:
Det var mig några dråpliga och mäktiga berättelser, tänk så märkligt, att vi hade något gemensamt här med....nu har jag inte så många och en del har gjort sitt och blivit slängda men fyrar fascinerar helt klart! Tänk att ha en egen med en skön fåtölj längst upp och så en läslampa och en god bok eller varför inte lite musik av Uffe.....
P.S. visste inte att du varit "pirat".... :)

4:e kommentar, skriven , av Ake:

Pirat flagga hänges upp varje sommar, det måste du ju sett??? Vi har mycket gemensamt min bloggbroder. Jag är stark anhängare till mycket av dina åsikter serru :)

5:e kommentar, skriven , av Christian:

Åke:
Kanske vi ska starta ett parti ?!? :)

Kommentera inlägget här :