ÖREBRO, ÖREBRO, VART HAR DU TAGIT VÄGEN NU....

publicerat i DAGENS;
för att frasera uffes klassiska låt sextisju, sextisju....
 satt bredvid en utlänning på bussen i eftermiddags
halvvägs in mot centrum möter vi två polisbussar
full fart, blåljus, över på motsatt körbana 
för att ta sig fram
synnerligen akut är vår bedömning
sen kommer en polisbil till
framme vid centralstation står där ännu två polisbilar
samt några livs levande lagens väktare ute bland folk
och se där
står det inte en pikétbuss på andra sidan järnvägen också
utlänningen börjar konversera
 
"så här var det inte i örebro förr...
...jag kom till örebro 1994, då var det inte alls såhär"
 
"håller med"
replikerar jag
 
har själv
märkt av det
känt det
och 
sörjt över det
bra länge
flera år 
faktiskt
 
samtalade även med bästa makan om det
och
(tror det eller ej)
m e n
jag fick medhåll
! ! !
(kors i taket)
 
nej vars...
...skämtar bara *
 
 
 
*det här måste jag skriva för att inte riskera att få en brödkavel i ögat
 
 
vi flyttade hit 1996
skulle egentligen bara bo här ett år
det har blivit 22
hittills
 
vi har tills för många år sedan trivts alldeles utmärkt
en lagom stor (liten?) stad
trevligt centrum
nära till naturen
mycket grönområden
mysig stadskärna
 
men
n u
? ! ?
 
halva stan igenbyggd
grönområden i ytterkanterna ha måst göra plats för
ä n n u
fler bostäder
varifrån kommer alla tusentals som ska bo där
? ! ?

sen går det inte en dag utan
slagsmål 
knivhot
rån
gängbråk
med mera
med mera
 
m e d 
 
m  e  r  a
 
 
 
orka.....
 
 
centrum är en endaste röra
alltigenom otrevlig
högljudd
sjaskig
f r ä m m a n d e
 
trafiken livsfarlig
(har alla utlänningar tillverkat sina körkort i syslöjden?)
alla (ja, nästan i alla fall) ska bara fram
trafikregler är till för att brytas
typ
 
för att inte tala om alla kamikazecyklister
kors och tvärs
utan belysning
utan reflex
och 
(naturligtvis!)
klädda helt i svart
 
kör på dem bara
schüll jorself
typ
 
men
att cykla norrifrån genom stan
(vilket jag tidvis tvingas göra)
är en jorden runt resa
utan dess like
allehanda utländska språk
allehanda utländska hanar och honor
diverse utländska diversebutiker
och
allt detta 
alldeles 
g r a t i s
dessutom
helt utan
v i s u m
? ! ?
 
ja
inget ont utan att det har något gott med sig
 övrigt:
sextisju, sextisju.....
 
 
 
 
P U S S
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Nu har du glömt igen att du är utlänning själv;-)
Förresten - welcome to my world!!! Stockholm med sina invandrartäta områden har ju satt "normen" om hur det ska se ut i andra städer. Rinkeby, Tensta, Alby med mera har tyvärr lyckats. Inte bara i Malmö utan uppenbarligen även i Örebro. Sorry. Inte mitt fel!

Men jag gillar faktiskt åka till några av dessa förorter och köpa "riktig" mat;-)

2:a kommentar, skriven , av Ake:

Ja Uffes 67, 67 vart har du tagit vägen nu... Jag skulle fylla åtta bast i augusti och köpte mig min första moped för 8 spänn av grannen Karlsson, byggde kojor i skogen plurrade i bäckar, byggde lådbilar och kom på att broms var bra då vi vurpade efter den långa backen i diket... kompisen Ulf slog i huvudet när vi tippade av centrifigalkrafen... cyklade även omkull, ärret är kvar på mitt vänstra knä ännu 🤗 Varje gång jag ser det påmins jag om hur ont det gjorde och blodet längs benet innan jag var hemma... minns hur stor stenen var son slog i knäet... farsan var en utmärkt vårdare, han spjälkade mitt ben och fick vara hemma en vecka från skolan ungefär, jag fick gå på skolavslutningen. Åke var ett rörligt barn det visste han 😂 Min första och sista prilla snus provades också, jag minns hur Marie (hennes mor var polis) och jag delade inköpet på en dosa röda lacken, vill minnas att den kostade runt kronan... jag stod på alla fyra utanför kojan och spydde som låg över bäcken... Hon klarade det hela... Tidningen Kalle Anka lästes sida upp och sida ned... jag minns inte hur ofta den kom faktisgt... Kamratposten kom då och då och Rolling Stones, Bob Dylan och Ola & Janglers prydde pojkrummet väggar... Minns inte om jag började med Buster också kanske... Skivan med Hep Stars jul var i de årgångarna också... Fick också lära mig skjuta luftpistol med farsan 🤗 Kniv bar jag sedan ett par år före... finns en bild från 1966 där jag har den bak i bältet... jag fick den antagligen av min morfar eller farfar här sviktar minnet lite... snickarpenna fick jag av morfar vet jag med bestämdhet. Kravaller och bråk måste vi stävja snart annars är landet förlorat. Hur det hela ska gå till vet jag inte men fler poliser behövs verkligen. Ibland tror jag på idén att starta krig mot Norge och så lägger vi oss innan det startat och så lyder vi under Norsk flagg...

3:e kommentar, skriven , av Christian:

BP:
Nu hänger jag inte riktigt med....att jag är invandrare har väl inte med mitt inlägg att göra....
Åke:
Hep Stars julskiva upptäckte jag ... förra julen!!
Tänk vad mycket du kommer ihåg från förr, fantastiskt minne vill jag lova..sen gillar jag din idé att lyda under ett annat lands flagg, men Norge ?!? nä, hellre Finland eller Danmark :)

Kommentera inlägget här :