KAMIKAZEPILOTERNAS FRIA ÅKNING

publicerat i DAGENS;
eller
med livet som insats
eller
tour de örebro för idioter
 för några år sedan var det
rena nöjet
att få cykla
till/från
jobbet
och
för övrigt
en njutning
löneförmån
gratis kalasmotion
 nu är det med hjärTat i halsgropen
minst sagt
(at least said)
vet inte vad som hänt med människorna
det finns ju snart ingen som kan cykla som
v a n l i g t
folk
alltså
i lagom tempo
hänsynsfullt kommunicerande med andra trafikanter
 ge teckan vilken riktning man tänker ta
är ett minne blått
plinga med cykelklockan
är ett minna blått
hålla till höger
är ett minne blått
n j u t a
av cykling
är ett minne blått
 det yr cyklister till höger och vänster
framifrån
bakifrån
från alla möjliga håll
de hörs inte
de syns inte
de märks inte
de bara är det
plötsligt
blåser förbi
huvudet nergrävt över bockstyret
07.00 på morgonen
! ? !
 man kan bara ana/gissa vilket tempo de håller
apropå tempo
jag säger bara
e l c y k l i s t e r
de är ju 
helt 
g a l n a
trodde i min enfald att det där batteriet skulle vara en hjälp
i uppförbackar
och inte användas som 
t u r b o
för att 
halvflyga till jobbet
 och mitt i allt detta totala trafikkaos
ska man även hinna med att parera
skateboardåkare
hjulskidåkare
rullskridskoåkare
elmopeder
vanliga mopeder
mobilfumlande fotgängare
mobilfumlande cyklister
halvblinda
helblinda
skogstokiga
t r a f i k t e r r o r i s t e r
 tror banne mig jag ska sälja cykeln
och köpa mig en
ångvält
eller
 ja
en sån får det bli
 övrigt:
se upp idioter
nu kommer
j a g
 
 
 
 
P U S S
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Alltså du bor i Örebro och är cyklist. Jag råkar bo i Stockholm och är fotgängare. Å tror mig, det du upplever som cyklist är 10 gånger värre än det jag är med varje dag som fotgängare eller bilist faktiskt. Cyklister äger helt enkelt - rubbet. Håller helt med dig. Å finns det nåt som är mera pinsamt än att bli överkörd av en elcykel respektive elbil. Nej, då föredrar jag att bli överkörd av en "brummande" Porsche eller så;-)

2:a kommentar, skriven , av Christian:

BP:
Tack för medhåll....för att spä på det hela...igår mötte jag 2 manliga cyklister utan hjälm som inte höll i styret, en pratade i mobilen och höll den med bägge händerna den andre sms:de typ.....

Kommentera inlägget här :