ELLER HUR? - ABSOLUT!

publicerat i DAGENS;
ja, och så fortsätter den
utarmningen av det svenska språket
eller hur?
absolut!
språk förändras över tid, gamla ord försvinner nya kommer
ingenting att säga om 
eller hur?
absolut!
 men detta evinnerliga upprepande av samma tomma fraser
i tid och otid
utan sammanhang
omedvetet
malplacerat
eller hur?
absolut!
och det gäller inte enbart ungdomar, alltså de av befolkningen som står
för förändringens vindar, där har man ju ett visst överseende
 
det är minst lika många vuxna och inte bara vanliga svenssons
i grannskap och butiker
även celebriteter, vill säga offentliga personer
tv
radio
sport
politik
you name it
eller hur?
absolut!
lyssnade på en tv-intervju igår där det 
än en gång
blev så uppenbart hur omedvetet folk svarar på frågor till exempel
varje svar började intervjupersonen med
ja men precis
.
.
.
.
.
 
alltså 
vad då
ja, men.....?
precis....?!?
precis vad då?
.
.
.
först medhåll (ja)
sen ett aber (men)
och sen ett medhåll igen (precis)
.
.
.
eehhhh
gallimatias
.
.
orka
.
.
.
.
nä, här får ni lite tisdagskul istället
 måtte inte min fru se den
då får jag bara höra
det där är
d u
no danger on the roof 
ingen fara på taket
vi har inte skilda sovrum....
...än....
ja men precis
!
 eller hur
?
absolut
!
 övrigt:
höra bra gör jag dåligt
men
höra dåligt gör jag bra
 
 
P U S S
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Kan inte låta bli att skratta åt båda delarna i ditt inlägg - den allvarliga och den roliga.

Håller med dig om språkbruket, som ofta används av ganska högutbildade personer mellan 30 och 50. Å Daniel Nannskog samt även Zlatan och sååååååå många fler idrottsmän börjar sina svar på frågor ofta med "nej, ja" eller "nej, alltså".

Konstigt nog hör man sällan ungdomar prata på det sättet. Fast de har ju ett eget chat-språk;-)

Svar: på restaurang.

2:a kommentar, skriven , av Christian:

BP:
Ni lyxar minsann till det, och det gör ni rätt i!
Kul att vi har upptäckt (retat oss på?) samma sak..... :)

3:e kommentar, skriven , av Åke:

En öl sitter aldrig fel 👍 Men du!! Varför eller vad har jag gjort eller inte gjort på ett ungefär elle uppskattningsvis dårå... Jag undertecknad eller övertecknad som i detta ämne. Varför måste jag alltid fylla i namn fastan jag kryssar i: Kom ihåg mig?

4:e kommentar, skriven , av Christian:

Åke:
Jag vet faktiskt inte, men samma hände mig på din blogg förut var allt ifyllt nu får jag göra det varje gång, de lever sitt eget liv de här apparaterna !

5:e kommentar, skriven , av Åke:

Så tråkigt 😢 Våra system är troligt inte kompatibla liksom... men vi kämpar på 👍 Jag vet inte hur min/mitt ser ut föresten, måste kolla.

Kommentera inlägget här :