RAPPORT FRÅN DÅRHUSET

publicerat i DAGENS;
heter en cd som caj karlsson gett ut
lyssna
bara som information så att ni inte tror att inlägget har nånting med rubriken
rapport från dårhuset
att göra
 en av mina många kursdeltagare, elever, studenter
kom sent till lektionen men var inte sen att be om ursäkt
"jag har tappat bussen"
men lilla vännen, klart jag förstår att du är sen då
jag menar det är inte varje dag man tappar (sin?) buss
hoppas bara att ni finner den snarast så du kommer i tid nästa gång
ur en skriftlig uppgift: 
de sa till honom "du är lik"
och han undrade hur han kan vara lik efter så många år 
rent grammatiskt ska det naturligtvis heta
"ett lik"
att "de" tyckte att "han" var ett och "han" undrade hur "han" kan vara ett
ja, det får vi grunna på.... 
en sista rapport från.....
...nä, nu blev det visst lite fel
jag menar 
n a t u r l i g t v i s
ett sista smakprov från mitt digra rättningsarbete
han är förförande invandrare
gigolo typ, eller?
nä, med lite fantasi och mycket erfarenhet förstår man att det ska vara
han är fortfarande invandrare
 övrigt:
fina bilder, va?
 
 
 
P U S S     P U S S

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Bilderna är otroligt fina, som alltid här hos dig. Det svenska språket är inte lätt, speciellt inte om man är tvungen att lära sig det som vuxen. Tycker dock att språkförbistringar kan vara himla roliga, precis som dina.
Å så länge drottning Sylvia envisas med "en hus" istället för "ett hus" så...

2:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Jätte fina bilder, är inte helt säker på att du har rätt på den där invandrartolkningen, jag menar... förförande invandrare - dom finns haha

3:e kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Jätte fina bilder, är inte helt säker på att du har rätt på den där invandrartolkningen, jag menar... förförande invandrare - dom finns haha

4:e kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Jätte fina bilder, är inte helt säker på att du har rätt på den där invandrartolkningen, jag menar... förförande invandrare - dom finns haha

5:e kommentar, skriven , av Christian:

BP:
Ja, man har ju aldrig roligare än andra gör bort sig....ja, ja, drottningen är ju en egen avdelning :)
Jessica:
Du har nog lite rätt där misstänker jag :)

6:e kommentar, skriven , av Åke:

Härliga bilder 👍 Man kan ju tolka bild nr 4 till Höga Kusten 😊 Språket är inte så lätt liksom heller... jag jobbade med en finsk fd medborgare som så många andra finnländare invandrat till Sverige när det var svåra tider... så här efter Norrlandskusten kom det många över pölen som vi kallar bottenviken. Jag har jobbat med många som jag är mycket goda vänner med. En Marrkuu kunde man ställa klockan på, varje morgon 06:08 steg han in genom dörren på jobbet på 🤗 Hur som helst skojade jag till med honom en morgon då jag redan bytt om i omklädningsrummet kunde jag inte hålla mig: Du vad sent du kommer varje morse sa jag, han svarade: Joo! En annan man hade sin brorsa på en annan avdelning så man kunde fråga Keijo om numret till balmassa? 100 hjortron svarade han glatt 🤗 Samme Keijo sa vid ett tillfälle då de körde kladd på pappersmaskinen: Man måste hålla dom på ökat! Jo sedan måste man ha jobbat med dem en massa år då dom började prata om raktorer... (traktor) Eller när man kom på morgonen och fick en arbetsorder där det stod: Golven i rullmaskinen läker. Jag kröp runt under rullmaskinen en halvtimme och letade... såg inget golv som läkte så jag knallade upp till förmannens kontor och frågade Seppo: Ja golven som lyfter rullvaggan!!! Den sitter upptil och jag svarade följande: Men vad i he***tet det heter ju KOLV och så tog jag mig för pannan och vi skrattade 😂 Men efter en sissådär 10 år förstår man dom... jag fick 24 trevliga år med ett tjugotal mycket trevliga finnländare 🤗 Jo vet du att Marja-Lisas barn är kvarts finna (hon sa så själv) En sak lärde man sig tidigt, började dom svära på finska då var dom elak på riktigt, dock aldrig på mig...

7:e kommentar, skriven , av Christian:

Åke:
Tyvärr bäste Åke, bilderna är inte från Höga kusten, en bild är från Gotland och en från Östergötland och en från Stockholm och en från Sala och en från Småland och pizzan från Helsingborg, efter mitt första maraton 2014 :)

Kommentera inlägget här :