VARTHÄN?

publicerat i DAGENS;
inte vet jag inte
vars?
inte vet väl jag
 bort bara bort
ja
just det
på tal om bort
 undrade härförleden hur mycket "bort" människorna är
egentligen 
jag är ju ute på tur då och då
(säg jogging)
och springer
(nåväl tar mig fram snabbare än om jag skulle åla fram i alla fall)
förbi allehanda hus härikring där jag bor
fina hus, villor, gemak
vita dito
 nu skiter jag ju högaktningfullt i hur andra väljer att leva sina liv 
men man undrar ju
eller
jag undrar ju
 till exempel var alla inneboende håller hus
oavsett årstid eller klocktid
är det sällan man ser livs levande varelser
innanför de dära fantastiskt vita väggarna
innanför de dära glamorösa fasaderna
 jo, jo, jag förstår, folk står väl inte i fönstret och glor ut
men
jag kan å andra sidan glo in och vad skådar då mitt tränade spanaröga
nada
tomt
 som sagt vem bryr sig 
egentligen
ja, inte jag i alla fall
men man kan ju få undra lite
exempelvis varför de flesta nya kåkarna
(palats)
som byggs idag är synnerligen vita
helvita
totalvita
ja, inte bara på utsidan utan även inuti
värre sterila än sjukhussalar
 kanske jag ändå är nåt på spåren när jag tänker efter lite
 tänk ying och yang eller tsching och tschong eller vad det nu heter
mina kinesiskkunskaper är, jag erkänner ödmjukt, obefintliga
men det är ju det där med balans i livet
man måste ha båda delarna
ping och pong
ja, eller vad det nu kallas i kinesisk folkmun
 om nu den vita kala sterila bosättningen är den ena sidan
kanske att den andra uppbalanserande sidan då är
vår befolknings förkärlek till svarta kläder
 för det kan väl ändå inte vara så att alla dessa ovan omtalade medborgare äro
svarta i själen
 övrigt:
undantag bekräftar regeln
 
 
P U S S
 
 

Kommentera inlägget här :