IDAG VAR EN SÅN DAG

publicerat i DAGENS;
ja, en sån där dag där det hände grejor
 
visst blev jag blöt idag å
visst hade jag full mundering idag å
visst hade jag inga
wellingtons
(gummistövlar)
idag heller
 
visst regnade det idag å
fast
endast lite duggregn
lite mer duggregn
ännu mer duggregn
 
visst blev mina skor våta idag å
"skotorksakuten"
(el-elementet)
fick tjänstgöra även denna dag
 
fast
mina skodon gick upp i limningen
i ordets rätta bemärkelselimmet smalt och skorna började lösa upp sig i sina beståndsdelar
 
fast
upptäckten gjordes i tid
och eftersom skodonen var synnerligen torra
fick de åter inta sin rätta plats
och täcka mina inte helt fina vita strumpor
 
fast
lite roligt är det allt
 plötsligen gick brandlarmet
aningen konfunderade
"inte skulle vi väl ha en brandövning idag eller?"
 
fast
vi tog det säkra före det osäkra
vi har ju trots allt både bil- och svetsverkstad
så sannolikheten att det kan uppstå en äkta brand är ju inte helt obefintlig
 
vi började röra på oss för att på väg ut stöta på en
städare
(lokalvårdare)
som just kom från bilverkstan
kollegan var snabb att reagera och följande dialog utspelade sig:
"brinner det?"
 
"ja!"
 
"brinner det inne eller ute?"
 
"ja!"
 
"alltså, jag undrar om det brinner här inne eller ute!"
 
"ja!"
 
två fågelholkar gav upp och begav sig ut
 vilket även alla andra arbetstagare, elever, gäster gjorde
och
brandkåren kom
 
vad hade hänt?
 
en elev hade istället för att trycka på den
g r ö n a
knappen
som instruktionen löd
tryckt på den
r ö d a
knappen
som enligt samma instruktion absolut
i n t e
fick tryckas
 
 
fast
lite roligt är det allt
 efter att ordningen mer eller mindre var återställd
skulle en annan kollega och jag per
velociped
(cykel)
ta oss in till kontoret på stan
 
på förekommen anledning ville jag ha ganska exakt information om väderläget
 
följande dialog utspelade sig:
 
"regnar det ute?"
 
"nej....inte så farligt"
 
"nä men regnar det ute eller inte?"
 
"ja alltså, för en stund sen regnade det inte"
 
"nä, men jag är inte intresserad av hur det var för en stund sen, utan nu,
regnar det ute eller inte?"
 
 
"ja, alltså, det är svårt att säga"
 
 
 
 
som sagt
 
idag var en sån dag
 övrigt:
räcker inte det?
 
 
 
P U S S
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :