STÄNG IGEN BUTIKEN - part two

publicerat i DAGENS;
 
 sjunger min gode vän och trogne följeslagare ulf lundell
och
jag känner igen mig
vad annars?
 
Allt är färdigt, allt är klart
.....
Alla hinner upp sig själva till slut
Det är som en döende vattenplaning
....
 
jomenvisst är det väl så
förr eller senare
senast
när karriärens topp är nådd
barnen flugit ut
du inte använder kam
du är vig som en frysbox
och smidig som ett gammeldags ekskåp
du undrar
vart tog livet vägen
?
var det här allt
??
blir det inget mer
???
vad ska jag nu göra
????

Är du bitter, är du besviken

det är jag
det är jag
det är jag
klart jag är bitter
så många tårar som aldrig blivit gråtna
så mycket sorg som aldrig tagit slut
 
det är jag
det är jag
det är jag
klart jag är besviken
så mycket jag velat göra
hinna med
testa
njuta
så mycket jag gjort fel
så mycket jag borde gjort rätt
annorlunda
 
Är allt runt dig en spökstad
 
ja men kära nån det kan man väl lugnt säga
det är väl ändå bara förnamnet
det mesta i samhället verkar vara helt främmande
en dimridå av allehanda allehanda
enahanda
är nåt på riktigt överhuvudtaget
jag menar
utanför sociala medier
 
finns det någon medveten människa där ute...
...haaallåååå....
alltså en sån som
v e t
vad den gör
varför eller varför inte
äkta kompetens
ärlighet
äkthet
ja, sån där gammalmodig skit

Har hjulen stannat
 
på nåt sätt
j a
har inga ambitioner att klättra på någon som helst stege
har inga ambitioner att konsumera mera bara därför att
har inga ambitioner att förändra världen längre
(förutom genom mitt sätt att vara då i så fall, man ska ju börja med sig själv)

Kan du allt det här nu utantill
 
o m
! ! !
inget
a b s o l u t
inget nytt under solen
jo jag vet
ni yngre läsare tycker
h e l t
annorlunda
jag vet
har själv varit ung
ja, då ja, då var det drag under galoscherna
då blev man galen när man hörde...
.....det jag skriver nu

Stäng igen butiken, lägg myrra på ditt rökfat
 
lägg ner
har jag gjort för länge sen
inte kämpa jag mycket i egen kraft längre
w h y
?
det gäller att inse sina begränsningar
det gäller att välja sina strider
det gäller att prioritera
det som är väsentligt
l i v e t

Byt jobb och be en bön för vad du har kvar
Och börja om en gång till
 
kanske inte riktigt jag
bara lite
byta jobb
i nödfall
orka....
be en bön
ja
minst en
 
 ja, vad har man kvar
många år
några år
månader
dagar
timmar
ingen som vet
ingen som vet
 
börja om en gång till
ja, det kan ju du sjunga gode uffe
en annan har liksom inte resurserna
och de unga vackra kvinnorna står inte heller i kö
men inombords
alla gånger
det köper jag
rakt av
varje dag på nytt
 
Hunden vet hur allt man tar för givet
Bara är borta mitt i ett steg en dag
Hunden vet att det man en gång trodde så stort om
Försvinner som nåt unket i ett korsdrag
 
eländig pessimism säger ni
realism säger jag
allt man tar för givet kan försvinna på ett kick
jag säger bara stockholm
och alla ideal jag haft
nja
det blir inte alltid som man tänkt sig
faktiskt
glöm det där med att
"du är vad du tänker"
shittalk
 
Inte mycket stämmer, men det är som det är
 
precis
på med skygglapparna
blunda och tänk på annat annat

Det var dit bort du skulle, men nu är du här
 
och det är sannerligen inte det sämsta

Är du bitter, är du besviken
Är allt runt dig en spökstad
Har hjulen stannat
Kan du allt det här nu utantill
Stäng igen butiken, lägg myrra på ditt rökfat
Byt jobb och be en bön för vad du har kvar
Och börja om en gång till
 
 
lyssna och lär
eller
bara njut
 
övrigt:
n e j !
 
jag är på
i n t e t
sätt deprimerad
 
 
 
 
P U S S    I    P Å S K

Kommentera inlägget här :