FRANZ KAFKA VÄNDER SIG I SIN GRAV

publicerat i DAGENS;
ja
eller inte
 kanske myser han mest
tillfredsställd
mysigt skrockande
drömmande ljuva drömmar om den värld han förutsåg
nä nä
han var ingen spågubbe
och jag har inte sett nån vakna upp som skalbagge
inte heller jag har vaknat på rygg och sprattlat med mina
baggeben
men har man läst
processen
eller/och
slottet
så....
jag har läst dem båda
till och med läst om dem alldeles nyligen
 
ja
 
o c h
? ! ?
 
jo
 
jag känner igen den
 
känslan från böckerna
den ödsliga tomheten
människans alienation
främlingsskap
främlingskänsla
inför omgivningen
den så kallade
"världen"
 
besökte härförleden örebros senaste
skrytbygge
halvrunt kontorshus i glas
fönsterfassad ut mot motorvägen
 
hade beviljats audiens på handelsbanken
för allehanda mänskliga småtekniska spörsmål
 
beträdde
"palatset"
stort
mäktigt
ödsligt
tomt
olycksbådande
dött
 
inte en levande varelse i hela byggnaden
hiss upp till våning 5
hissfärden ackompanjerades av en
robotliknande kvinnlig hissröst
 
"du har nu beträtt hissen"
"dörren stängs på höger sida"
"nu startar hissen"
"vi passerar våning ett"
"vi passe....."
"våning 5"
"vi är framme"
"hissdörren öppnas på vänster sida"
 
jag nästan ramlar rakt in i handelsbankens kontor
 
ojojojojojojojojojojojoj
stooooort
 
fönster längs hela lokalen
 
mängder av stolar
stora
mindre
små
massor med bord
stora
mindre
små
soffgrupper
kaffemaskin
lounge
vatten
gratis ipad
gratis wifi
kontorsskärmar
inglasade smårum
 
och
h ö r
och
h ä p n a
 
en
m ä n n i s k a
kvinnlig sådan
 
levande?
javisst förstår du
 
l i v s    l e v a n d e
 
och
 
där
 
lite längre bort
 
e n     t i l l
 
manlig sådan
 jo då
hjälp får jag
 
m e n
 
det är väl det enda som skiljer sig från skräckupplevelserna
josef k. & k.
råkade ut för i
processen & slottet
 
för övrigt kände jag mig lika
alienerad
bortkommen
skuldbelagd
vilsen
störande
 
 
tänk att lilla lilla jag
ändock
och som det känns
på nåder
har fått beträda
det allra heligaste
 
överhetens
tempel
ja var ska detta sluta
 
 
vem vet
inte du
vem vet
inte jag
vi vet ingenting...
 
...jo då
lite vet vi allt
 t.ex. att
george orwell redan 1949 i sin apokalyptiska framtidsroman
1984
skrev att
"människorna kommer inte att revoltera, för de tittar inte upp från sina skärmar
tillräckligt länge för att märka något......"
passande till ovanstående inlägg
kan jag informera om att jag
hela förra veckan ringde till skolverket på de telefontider som var angivna
på deras hemsida
morron
förmiddag
resten av dagarna
bara för att efter
4
f y r a
signaler
bli bortkopplad
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
som sagt
 
 
franz kafka
han myser i sin grav
 
fast
 
 
han har åtminstone
 
lugn & ro
övrigt:
vil jag va` med mer ?
 
 
 
P U S S
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kenneth:

fina bilder men tror inte det finns så mycket kvar att vända sig med för herrn ifråga :)

2:a kommentar, skriven , av christian:

Kenneth: Kanske det rycker till lite i han.... :)

3:e kommentar, skriven , av Anonym:

Jag tror han har en stor grav och dansar runt

4:e kommentar, skriven , av Christian:

Anonym: Sure....han är väl en riktig festprisse :)

Kommentera inlägget här :