SALLADSMANNEN

publicerat i DAGENS;
skulle kunna se ut så här
borde i rimlighetens namn se ut så här
gör det nog om han hon verkligen endast enbart och allena
käkar sallad
 
men den här mannen jag tänker på finns ej på bild
det är en onämnd men ofta omnämnd kollega till mig
som har fått epitetet
salladsman
av undertecknad
 
varför då då?
jo.....
det var en gång an lunchrast där undertecknad och ovan nämnda
men ej namngivna salladsman
som i verkligheten heter något helt annat
ja
faktiskt ganska vanligt
skulle till att intaga sin dagliga lunch
matlåda typ, ja och en matlåda
 
en vardaglig sådan
kan ju bestå av precis vilka rester som helst
men i regel
och här tar jag nog inte i
 i regel
alltså låt oss säga i 99 fall av hundra
minst
har man
e n
matlåda
ja, åtminstone om man är man
kvinnor kanske har lite annat mattänk
 
nåväl
undertecknad har börjat spisa
när salladsmannen sällar sig till bordet och plockar fram
s i n a
matlådor
eehhhhhh
? ! ?
flera
?
går det
?
får man det
?
 
nåväl
the salladman
tömmer ut innehållet från den ena matlådan på en tallrik för att värma i mikron
 
sedan öppnar han den andra matlådan
en mellanstor sådan
nåt grönt visar sig
ahaaa
du tänker på kostcirkeln
lite grönsaker, sallad
inte dumt tänkt
om än aningen omständigt och udda
ja udda
så det så
 
nåväl
innehållet visar sig vara
ett
e t t
salladsblad
 
inte lätt att hålla sig för skratt
jahaaaa
du slår på stort ser jag
typ
 
varpå salladsmannen tar upp sitt lilla
till synes ynkliga salladsblad
 
och
 
viker ut det
 
inte bara en gång
inte bara två gånger
inte bara tre gånger
nej
fyra
f y r a
gånger viker han ut sitt salladsblad
 
jag har vikt ihop det
typ
 
och det lilla lilla salladsbladet visar sig vara aningen större
typ 30 centimeter
ty
det var vikt flera gånger
! ! !
ja ja
uppfinningsrikedomen finner inga gränser
 
skuren sallad
hackad sallad
lite sallad
mycket sallad
sallad med dressing
sallad utan dressing
 
ja
allehanda sallad har man sett i sina dar
 
men
ett
jag upprepar än en gång
e t t
pedantiskt
mästerligt
noggrant
vikt salladsblad
har mitt öga aldrig skådat förut
 
tror faktiskt att
salladsmannen
är värd namnet han fick av mig
och jag tycker att salladsmannen
borde starta en ny rörelse
en
världsvid sådan
 
salladsorigami
 
inga gränser finnes
kvällskurser
medborgarskolan
abf
gymnasielinjer
universitetsstudier
doktorander
 s a l l a d s o r i g a m i
 det du salladsman
du kan bli rik
 örvigt:
vad då
höjden av lathet.....
 
 
 
 
P U S S
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kenneth:

Med tanke på de alster du får ihop här borde du kanske skriva en bok eller nått :)

2:a kommentar, skriven , av christian:

Kenneth:
Inte mej emot....frågan är bara om det är nån som vill läsa.... :)

Kommentera inlägget här :