FINT SKA DET VA` eller SKENET BEDRAR

publicerat i DAGENS;
Bildresultat för öbo huvudkontor
en kollega och jag var härförleden på ett möte i
öbo`s nya högkvarter som ligger centralt i örebro
mycket ny, modern byggnad typ höghus med allehanda glas
och de så moderna fantastiska
fria ytorna
 jo då, fria ytor fanns det i massor
spökhuskänsla om jag får säga vad jag tycker
bra tomt nästan överallt
men sen så
plötsligt
bakom nån modern designad skärm
d ä r
en medarbetare
och
ja
faktiskt
en till
där borta
Bildresultat för öbo huvudkontor
den centrala trappan upp genom alla våningar
naturligtvis i glas
med
disko-belysning i neon-lila
v a r j e
trappsteg
b å d e
på höger och på vänster sida
nästan lite myskänsla typ andra mer tvivelaktiga etablissemang
 eller varför inte rymdfarkost
mr spock var är du???
konferensrum
i mängder
små vråer för enskilt arbete
i mängder
avskilda smårum för känsliga (hemliga?)
telefonsamtal
kundsamtal
medarbetarsamtal
skrivare
skåp
dörrar
allt
öppnas med ett personligt chip
smidigt
enkelt
modernt
känsligt
(om elen försvinner typ)
 navet
centrum
träffpunkten
umgängesytan
för alla som jobbar (?)
i denna magnifika byggnad
är bistron
n a t u r l i g t v i s
inga osunda småkakor
nänänä
enbart frukt
och
två!
kaffeautomater
 ingen som helst skugga faller på den trevliga kvinnan vi hade mötte med
väldigt tillmötesgående
social
vänlig
bra ansikte utåt helt enkelt
och
det blev ett bra ty givande möte
so far so good
 men 
är det bara
ytan
moderniteten
utseendet
som räknas
är det inte bra om allt fungerar också
på ett tillfredsställande, smidigt sätt alltså
 när vi kom in gick vi till receptionen och frågade efter damen vi skulle träffa
nu
skulle man kunna tänka sig att bli hänvisad till ett väntrum
alternativt
att damen i receptionen kallar på vederbörande av oss sökta dam
n i x e n s
"ni kan registrera er i besöksdatorn därborta"
ooooohhhhh
besöksdator
f i n t
ska det va`
min kära kollega är mer benägen att ägna sig åt tekniken
ty mer hängiven
så jag överlämnade registreringen till honom
m e n
efter några minuter kungjorde han ett anings aningens missnöje
det gick inte som det var tänkt
han hade tänkt sig
receptionisten tänkt sig
det var tänkt från början när tekniken togs i drift
f i n t
ska det va`
 jag skrattar
han fumlar lite till
plötsligt hände det
små papperslappar kommer ut
t e k n i k e n s   u n d e r
 ! ! !
en till honom
en till mig
hans namn fick plats
mitt namn inte ens till hälften
f i n t
ska det va`
nå väl
nu en stilla undran från vår sida
varför klisterlappar?
sätta i pannan?
på kläderna, företrädesvis vänster bröst vid hjärtat nånstans
tur kollegan var med mig, tydligen mer världsvan än jag
i den stora vida världen, affärsvärlden
han gjorde som det var tänkt
som han tänkte att det var tänkt
(han tänkte säkert rätt)
f i n t
ska det va´
 själv tog jag lappen i handen
why?
bångstyrig?
jo, förvisso
men jag fick ju ingen uppmaning vad jag skulle göra med den
jag menar
om
alltså
o m
det nu ska va` så himla fint kan det väl i rimlighetens namn även va`
praktiskt
logiskt
besökarvänligt
jag tillhör ju inte den allra äldsta
"teknikfientliga"
generationen ens
sååå
f i n t
ska det va`
 ja och sen
på avtalad tid kom damen vi bestämt möte med och bad oss komma in
kvarstår frågan
varför besöksdator?
varför inte mer info i receptionen
tillika
informationsdisk?
hon kom ju
anyway
hur som helst
ändå
liksom
varför
varför
varför
????????
jo
f i n t
ska
det
va`
 övrigt:
hjälmaren har sina vackra sidor
se foton ovan
 
 
 
 
P U S S
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :