BERLINBARN - EN HISTORIA 2

publicerat i DAGENS;
 Bilden hämtad via facebook a long time ago
 
1955

Efter Tysklands nederlag i 2:a världskriget tog segermakterna över Berlin. Ryssland hade hela östra delen medan Frankrike, England och USA fick dela resten under sig. De västallierade var måna om återuppbyggnaden av staden, ryssarna däremot ville mest njuta av "segerns sötma" och låta fienden känna på nederlaget. I framtiden var de mest intresserade av att suga ut så mycket de kunde ur den östtyska ekonomin för att bygga upp en avskräckande militärmakt. Det skulle hålla tyskarna i schakt och ge dem själva ett säkert försvar.
 
Kulhål finns fortfarande kvar i en del husfassader (egen bild )
 
Konsekvensen blev att människor försökta bosätta sig i västdelen av Berlin istället. Där såg de en framtid, bra mycket ljusare än i Östberlin, där segermakten Sovjetunionen inte hade någon som helst avsikt att bygga upp något igen, i varje fall inte av egen kraft och med egna pengar.
 
Bildresultat för berlin 1955 photos
Bilden lånad på nätet
Ju längre tiden gick desto mer människor flydde till Västberlin. Många betraktades som politiska flyktingar och förflyttades till ett flyktingläger i Västtyskland.
Relaterad bild
Timmendorfer Strand 1955  (bild hämtad på nätet)
     

DET VAR NU SOM HJÄLPEN FRÅN SVERIGE VISADE SIG FÖR FÖRSTA GÅNGEN.
Arne Singmyr och Nils Glimstrand samlade in kläder till ett av flyktinglägren som låg i vackra Timmendorferstrand i norra Tyskland.
 
Relaterad bild
Timmendorfer Strand idag  (bild hämtad på nätet)
 
Nils Glimstrand drev även ett hjälparbete tillsammans med Christian Schreiber i tyska Eckernförde.
 
Flyktingläger i Eckernförde Västtyskland 1955
Von Bundesarchiv, B 145 Bild-P003214 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5474315
 
 
Där verkade de på ett barnhem varifrån man även försökte att förmedla barn till Sverige för en tids rekreation. Barnen skjutsades i bussar från norra Tyskland till både Småland och Dalarna i fredliga natursköna Sverige.
Egen bild
Egen bild
 
Lite anmärkningsvärt i sammanhanget är, att även jag, fast långt senare, tillbringade en del av min barndom på barnhem i dåvarande Västberlin och att min fru och jag älskar Dalarna, som vi besökt flera gånger.
För övrigt var jag inte ens tilltänkt på den tiden, och jag undrar om inte min biologiska mamma bodde och arbetade i England på den tiden, om än för väldigt kort tid. Har ett svagt minne av att jag fick det berättat för mig nån gång under uppväxten.
Det skulle i värsta fall kunnat vara så att jag hade blivit född i Storbritannien, oh dear, not much of an "professor deutsch" then.....what a shame!
 
 övrigt:
kunde inte låta bli att publicera den här bilden igen,
den är bara för rolig!!!
hahahahehehehihihihohoho
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ake:

När är du född? När vilka år beskriver du? Storbritannien... Kulhål rätt då otrevligt... vi som stod utanför och bara såg på... eller vi var nog många som slogs i hemlighet föresten... hemliga uppdrag osv. Flera pass vet jag en som hade... Men vi var fega som lät krigsmaskiner passera genom landet till Norge som ett exempel... Vad är det på stranden idag (timmerdorfer) fast i färg? När kon du till Sverige? ... det kanske kommer... Sitt ned i klassen och lyssna Åke!!!

2:a kommentar, skriven , av Nett:

Dalarna är vackert, tyvärr inte varit där så ofta jag skulle ha velat. Kanske dags att börja tänka på en resa dit. :)

3:e kommentar, skriven , av christian:

Nett:
Kan varmt rekommenderas, ett måste helt enkelt! :)

4:e kommentar, skriven , av christian:

Åke:
Luuuugn... det kommer! Kul att höra att du erkänner Sveriges feghet, det är inte givet.....
Det där på stranden är "strandkorgar" man kan hyra för att sitta i skugga och vindskydd samt förvara sina saker! häftigt tycker jag... :)

Kommentera inlägget här :