BERLINBARN - EN HISTORIA 5

publicerat i DAGENS;
1958

DET HÄR ÅRET FÖDS JAG!
Och om jag minns rätt var det på Virchow Krankenhaus i Västberlin. Tillverkad var jag tydligen i Schweiz, fast att jag blev tillverkad var inget som hanen i parningsakten hade en aning om. Det skulle han inte heller ha för lång, lång tid framöver.
 
Man döper mig till CHRISTIAN (mkt bra val), MANFRED (roligt & udda värre, efter ett av alla barn min mormor födde, men som tyvärr dog i spädbarnsåldern), FRIEDRICH (efter min morfar som dog nyårsafton året innan jag föddes), ja, och efternamnet är ju efter släkten på min biologiska mammas sida, LEHMANN, ett hederligt gammalt tyskt efternamn, lika vanligt som Andersson, Svensson och liknande i Sverige.
1958

Fram tills nu var "Södra Dalarnas Pastorsförbund" under ledning av Arne Singmyr och Bertil Olstenius ansvariga för verksamheten. Dess omfattning ökade allt mer och man ansåg att den borde bli riksomfattande. Arne och Bertil besökte då den inom Missionsförbundet för sociala frågor ansvarige riksdagsmannen Einar Rimmerfors.

Det gjordes en överenskommelse att Svenska Missionsförbundet och Svenska Baptistförbundet skulle svara för huvudmannaskapet under gemensam ledning av organisationen "Arbeitsgemeinschaft Skandinawischer Hilfsorganisationen in Deutschland" (skandinaviska hjälporganisationers arbetsgemenskap i Tyskland). Huvudansvariga ledare var socialsekreteraren i Baptistförbundet Harry Lönn och Missionsförbundets pastor Rune A. Blom. Antalet medarbetade blev allt större runt om i landet men verksamheten administrerades och styrdes från Stockholm.
Verksamheten fungerade bra och det anordnades barntransporter upp till fyra gånger per år. Vid påsk kom både förskole- och skolbarn.
Skolbarnen fick åka tillbaka efter tre veckor när deras lov var slut. Förskolebarnen däremot kunde få stanna upp till tre månader i Sverige. Under sommaren kom alltid den största delen av barnen eftersom det då var sommarlov i skolorna i Berlin.
På hösten kom det ett mindre antal barn som inte börjat skolan ännu och sen till jul ytterligare en omgång med skolbarn.
Vilken årstid jag kom till Sverige första gången är tyvärr inte riktigt utrett. Min svenska mamma mindes inte riktigt, och själv, ja, ni förstår, jag var sex bast, ingenting man kommer ihåg från den tiden just. Det vi vet är att jag stannade i tre månader och fick flytta min skolstart i Berlin, vilket i så fall skulle tyda på att det rörde sig om påsktiden. Däremot är det mer säkert vilket som var det första året jag kom hit, nämligen 1965.
Men dit är det några år kvar så tills dess får ni nöja er med allmän historia kring "Berlinbarnhjälpen", sen blir det mer personligt.
 övrigt:
idag bjuder enbart på egna foton!
 
 
 
T S C H Ü S S
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :