BERLINBARN - EN HISTORIA del 9 Remasterd

publicerat i BERLINBARN - EN HISTORIA;
13 augusti 1961 Berlinmuren
Bildresultat för berliner mauer 1961
Bildresultat för berliner mauer 1961
Den började uppföras natten till den 13 augusti och blev inalles ungefär 165 km lång. Ett minnesvärt datum denna dag då Berlin över en natt blev Östberlin och Västberlin.
Bildresultat för berliner mauer 1961
Under bevakning av gränssoldater på den östra sidan av staden spärrade man först av gränsen med taggtråd för att senare bygga en mur. Västberlinarna var nu instängda, omgivna av mur och taggtråd.
 
Bildresultat för berliner mauer 1961
 
Familjer splittrades över en natt, all kontakt skars av på ett obarmhärtigt sätt. Inga besök, inga telefonlinjer och ingen post. Det dröjde ända in på 70-talet innan den östtyska staten och Västtyskland kom överens om att låta släktingar från väst besöka sina nära och kära i öst.
Bildresultat för berliner mauer 1961
 
Bildresultat för berliner mauer 1961
Relaterad bild
 
Relaterad bild
 
1961-1963
Behovet blev än större att få ut barn från den instängda västra delen av Berlin eftersom problemen nu inte längre enbart var av materiell art. Att leva isolerad med oro och rädsla över den framtida utvecklingen för Berlin gjorde att problemen även fick en psykisk aspekt. Allt fler svenska familjer öppnade nu sina hem för att ta emot Berlinbarn och många av dessa fick återkomma till sina gästföräldrar år efter år.
Bildresultat för kinder an der berliner mauer 1961
 
Bildresultat för kinder an der berliner mauer 1961
Bildresultat för kinder an der berliner mauer 1961
 
Alla dessa  omständigheter gjorde att familjer gärna valde att skicka iväg sina barn för lite rekreation i det av kriget förskonade, lugna och natursköna Sverige.
Själv var jag vid tiden då muren byggdes fyllda tre och hade ingen aning om vad som hände runt omkring mig där i Västberlin. Tyvärr har jag inte heller idag nån aning om var jag bodde, med vem och varför, men troligtvis i nån slags storfamilj hos min mormor.
I samma veva under de här åren 1961-1962 föddes mina två halvbröder, så jag hann bli både fyra och fem år, men fortfarande utan något som helst minne av den perioden. Det måste ha varit nån gång här som jag blev ”avpolletterad " till ett barnhem, visserligen "endast" veckovis, alltså måndag till fredag, men ändå. Därifrån har jag några minnen, fast mest traumatiska sorgligt nog.
P.S.
Bilderna på muren har jag lånat bland de tusentals som finns på nätet, resten är egna


 

T S C H Ü S S
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica Högberg:

Jag tycker verkligen om dina berättelser om Berlinbarn...

2:a kommentar, skriven , av christian:

Jessica: Kul att höra! :)

3:e kommentar, skriven , av Ake:

Du är stark på någotvis såklart...

4:e kommentar, skriven , av Ake:

En annan har inte sånna hära minnen. Farmor och farfar bodde bra, en stor gård för två familjer. Jag föddes 59 och syrran 61... då fick vi flytta till nedervåningen, det sas att jag gjorde kullerbyttor utför trappen... jag har inget minne av det men jag minns jag blev tröstad. På gården fanns också ett stort hus till i vinkel... där bodde min farmors syster med man. En dotter var utflugen... Jag minns när hon skulle gifta sig, klädseln i var fall. Hon lever än idag. Mer på gården fanns en liten stuga kanske 30 kv där farmor och farfar hade en familj inhyst... det kan ha varit en tysk familj men även från Ungern... Jag har svaga minnen av en liten flicka... Säg att jag var endast två år... När den revs minns jag att jag fann en gammal blå vas på vinden i spånet... vi fick flytta därifrån julen 1965... höghus skulle byggas. Far höll på med att bygga ett nytt hus åt oss tre syskon för en lillebror ploppade ut 1964... Gården var en idyll. Äppelträd, säkert päron också... vinbär, potatisland fins det film på då mor och far plöjer fåror..osv. Farmor hade en skottkärra med krasse varje år, det finns på film hur jag fick stå i den. Farfar jade byggt en lådbil åxå... Konstigt nog har jag inte många minnen av moster Karin och morbror Ture, han jobbade på en bensinmack (IC) som senare blev OK, jag fick klistermärken från han som jag satte på en börs (den finns kvar) Till en jul fick jag snickra en hylla åt min mor därinne som jag betsade i mors favoritfärg brun. Den fanns kvar ända tills mors hus brann ned 2008. Den hade mösingskruv i gavlarna... ponera att jag gjorde den 64... Min farfar dog 63... jag minns hur det sprangs i trappen på natten (vi barn hade rummet under) Farfar höll på att fernissa på övervåningen, penseln kom vist inte ned.... farfar målade tavlor jämt... jag minns han skissade lite med mig... jag fick ingen ådra av honom men däremot lillebror fick allt. Farmor tog jämt ihand om oss... mor berättade många gånger hur vilket tålamod hon hade. Farmor gick vist varje dag när vi flyttat in i det nya huset till oss och hjälpte mor med oss... I tisdags på min födelsedag gick jag hem på halva dagen köpte mammas favorit och min med prinsess och for till min mor som sitter på äldreboende sedan snart 2 år. Dement suck. Vi har några kort uppsatta där... hon kände igen sin mor och far och så min pappa. Pappa gick bort 90 altzaimers. Född 1930. När han firade sin 50 års dag var han sjukskriven... du triggade igång lite minnen för mig om dina berättelser... jag ligger sömnlös sedan jag i tisdags fick gå och lägga mig med kraftig huvudvärk på min födelsedag. Sov hela torsdagen... åt första gången kl 17. Halsen, feber osv. Tittade in på din soda och äntligen hittade allt om berlinbarnen. Jag är piggare nu... ska se om jag kan somna...

5:e kommentar, skriven , av Christian:

Åke:
Tråkigt att bli sjuk, men kul att få igång dina minnen, kanske du skriver dina memoarer snart... :)

Kommentera inlägget här :