FÖRDÄRVET

publicerat i DAGENS;
ska jag kalla allt vad mobiltelefoner heter 
från och med i fredags
det har jag bestämt 
 vaddan detta drastiska beslut
?
har egentligen retat mig 
nej inte retat mig på
utan 
känt mig störd av
"alla"
männsikors ständiga mobilknappande
i tid
och framförallt
o t i d
 på hockeyn hinner inte perioderna sluta förrän "alla" tar fram
sitt
snuttefiltsubstitut
och börjar glo ner
det finns till och med de som ägnar mer tid åt sina
gulligullnappsubstitut
än själva matchen på isen framför dem
 nu är det ju ingen som störs av det
jag menar
the players
har fullt upp down there
on the rink
men de senaste åren har det även blivit kutym att fibbla
med sina yuppienallar
på teaterföreställningar och konserter
 respektlöst är vad det är
att det i de flesta fall är förbjudet att 
fota/spela in
är det "ingen" som bryr sig om
ibland vägrar man till och med att stänga av/stoppa ner mobilerna
t r o t s
uppmaning från scenen
r e s p e k t l ö s t
är vad det är
 
jag skulle sluta spela direkt...
 men det är klart
det viktigaste är väl att visa 
"alla" (?) andra vad man är ute på
än att njuta av själva stunden
upplevelsen
nöjet
njutningen
 när bästa makan och jag var på ryska nationalbalettens föreställning
svansjön
är ju det visuella en stor del av upplevelsen
och
som jag tror då
är det en poäng med att lokalen är mörklagd
nämligen 
för att man som åskådare ska njuta av det som händer på scenen
inte det lättaste kan jag säga
 om man nu inte råkar sitta på första raden
"överallt"
detta blinkande av diverse mobiler
förkastligt
tackar vet jag då den lilla tjejen på kanske fem, sex år
som hade sådan inlevelse att hon dansade med
härmade alla figurer dansarna på scenen gjorde
d ä r
kan man snacka om att njuta
gå upp i nuet
 fördärvet var det ja...
mänskligheten lever sina liv via en liten ynklig mobilskärm
där händer det grejer
där får man respons/likes
där kan man visa vem man är (?)
vad man gillar (?)
vad man gör (?)
eller snarare 
i n t e
gör
 
hur ska detta sluta
?
kommer vi inte kunna prata med varandra längre
?
kommer vi födas med gamnackar om några decennier
?
kommer vi tappa synen
?
kommer vi tappa
l i v e t
?
 ja
jag ror det
ungefär så gick mina tankar i fredags efter svansjön
denna fantastiska balett
med denna enastående musiken av tchaikovsky
där alla mobilberoende töntar förstörde halva upplevelsen för mig
och då bestämde jag mig
att i fortsättningen kalla
allt vad mobiler heter för
f ö r d ä r v e t
och lova mig själv att 
l e v a 
s o m 
j a g
l ä r
 övrigt:
follow me
 
 
 
 
P U S S
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BP:

Skulle du inte sluta gnälla;-)
Alltså om jag går på en fotbollsmatch, ett event eller liknande har jag mobilen på ljudlöst. MEN jag tar absolut fram kameran och fotar. Ja, inga selfies då. De behövs inte då jag varken har Instagram eller Facebook. Men om fotografering är tillåten fotar jag hej vilt. I pauserna läser jag bloggar, vilket jag också gör när jag åker kommunalt.
Men då du lovat dig själv att leva som du lär antar jag att du inte gjorde det när du tittade på Svansjön, eller;-)

2:a kommentar, skriven , av Christian:

BP:
Inget gnäll, ett "statement"! Jag stängde självklart av mobilen innan. Förut tog jag kort på konsert (utomhus) men märkte att det störde min upplevelse, så sen dess försöker jag bara ta något i början (utomhus) sen får det vara :) Självklart får du använda "fördärvet" bäst du vill, att läsa bloggar är väl ett alldeles utmärkt val (om det är min vill säga .. hehehe), själv läser jag bok om jag åker buss. På idrottsevenemang tycker jag et är svårt att få bra bilder, man kommer oftast så långt ifrån tyvärr.

Kommentera inlägget här :